Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Test: Zero SR
Bart Jacobs | 19 feb 2014

iMoto

 

 

De ontwikkeling van betere elektrische voertuigen gaat steeds sneller en sneller en dat zou eigenlijk geen grote verrassing mogen zijn. Denk maar eens terug aan je gsm van vijf of zelfs tien jaar geleden en vergelijk hem met de touch screen smartphones die je tegenwoordig voor minder dan 150 euro in de winkel vindt. Het is maar een eenvoudig voorbeeld van de immer evoluerende batterijtechnologie die dit allemaal mogelijk maakt.  

 

 

Vier jaar geleden konden we ons dan ook geen E-bike voorstellen die zonder problemen 160 km/u rijdt, iedere auto zijn achterlichten laat zien in een 0-100 sprintje en die je bovendien kan opladen in amper een uurtje. Nochtans is het exact dat wat het Californische Zero Motorcycles afgelopen november presenteerde op de EICMA in Milaan. De Zero SR is gebaseerd op de Zero S, maar dan wel met onder andere een 660 A Sevcon Size Six controller. Dankzij de grotere capaciteit van de controller biedt de SR 56% meer koppel dan de standaard Zero S –die al geen weinig koppel had!- en 24 % meer kracht. Goed voor 92 Nm koppel, 67 pk, en een top van 164 km/u. Maar dat is niet alles, want ook de actieradius werd groter.

 

 

De SR heeft standaard een 2.8 kWh Z-Force Power Tank (ook als optie beschikbaar voor de 2014 Zero S, DS en FX) die goed is voor 55 km extra voor een totaal van 276 km in stedelijk verkeer. Zero-topman Abe Askenazi doet er trouwens nog een interessante extra bij: “Voor alle 2014 modellen is er vijf jaar of 160.000km garantie op de motor en de controller”. Als de Zero’s uit 2013 70% beter waren dan die van 2012, dan is er voor 2014 zo’n 40% vooruitgang, zeker op vlak van prestaties. Denken we dan nog eens terug naar de tijd dat gsm’s meer weg hadden van een baksteen dan van een zakapparaat, dan weten we ook ongeveer waar de elektrische motorfietsen nu staan. De 2014 Zero’s zijn steeds betere motorfietsen die toevallig ook elektrisch aangedreven worden. En hoewel ze niet te vergeten meer ecologische verantwoord zijn dan conventionele motoren, bieden ze bovenal een pak rijsensaties. Zero’s grootste uitdaging is om zowel nieuwkomers als ervaren rijders naar de E-bikes te lokken en enkel het zware prijskaartje kan nog een spelbreker zijn…  (AC/AJ)

 

 

Het verdict

 

Type: Zero SR

 

Motor: Borstelloze elektromotor. 67 pk.

 

Topsnelheid: 164 km/u km/u

 

Gemiddeld verbruik: N.b.

 

Prijs: 17.280 euro

 

Tof: Zuinige milieuvriendelijke allemansvriend…

 

Maar: …met een loodzwaar prijskaartje.

 

 

Lees het uitgebreide testverslag van de Zero SR in het februarinummer van Motoren & Toerisme.