Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Test: Kawasaki Z1000
Bart De Schampheleire | 27 mrt 2014

En nu weer serieus

 

Genoeg gelachen, deze week is het de beurt van de Kawasaki Z1000. Zo bloot als maar kan zijn en met 142 pk onder het rechterhandvat een beul met nummerplaat. Eat this, Ken en Barbie!

 

 

De volgende keer dat u bij de Japanner gaat eten doet u er goed aan om uw kennis van het Japans niet te etaleren door kwansuis het woord ‘sugomi’ in de mond te nemen want de kans is dan reëel dat de garçon met spleetoogjes u dan een koek op uw bakkes verkoopt. ‘Sugomi’ is immers het Japans voor ‘uiting van agressie’ en het is precies dat gevoel dat Kawasaki-ontwerper Shibuta in de nieuwe Z1000 wou verwerken. Technisch is de Z1000 identiek aan de Z1000SX die een maandje geleden hier al de revue passeerde, maar Shibuta san ontdeed de Z1000SX van al zijn kuipwerk en gaf daar niet te veel voor terug. Hij trok de brandstoftank heel hoog op en monteerde ergens halfweg de voorvork een koplampunitje die geen enkele windbescherming biedt. Of vergelijk het met een bikini in doorkijkstof: het ziet er wel geil uit, maar functioneel is het toch niet echt.

 

 

Met de 142 pk en 111 Nm sterke viercilinder van de Z1000SX als krachtbron katapulteert ook de Z1000 je in een oogwenk voorbij de grens van de tweehonderd kilometer per uur. En om te weten hoe dat er uitziet op een naakte motor zonder windbescherming moet u maar eens met de auto tweehonderd per uur gaan rijden en uw madam dan vragen om haar hoofd door het schuifdak te steken: wedden dat haar coiffure voor de volgende veertien dagen overhoop zal liggen?

 

Met concurrentie van de KTM Super Duke R van 180 pk en de BMW S1000R van 160 pk wist Kawasaki dat de Z1000 niet de krachtigste naked bike van het moment zou zijn. Maar ze hebben wel de zotst getekende afgeleverd die daarenboven vlot rijdt, goed stuurt en prima remt. Nu nog je nekspieren trainen en dan: gaaaaaaaaan met die gifgroene banaan!

 

 

 

Het verdict

Type: Kawasaki Z1000

Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in lijn, 4 kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkkenassen, injectie, 1.043cc , 142 pk en 111 Nm

Topsnelheid: 280 km/u of véél vroeger als je nekspieren het begeven hebben

Gemiddeld verbruik: +/- 6,5 l /100 km

Prijs: 12.399 euro

Tof: Vlotte jongen

Maar: Ziet er agressiever uit dan hij is

 

 

Foto’s: Double Red