Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Test: Ducati Monster 1200 S
DMS | 28 feb 2014

Super Monster

 

21 jaar na de onthulling van de eerste Monster pakt Ducati weer groots uit. Het merk wil opnieuw een revolutie teweeg brengen in het wereldje van de sportieve nakeds, net zoals in 1992 toen het grote Monster nog een kleine Monstro was. Maar de tijd terugdraaien kan niemand en de concurrentie heeft niet stilgezeten. Wordt dit een Mission Impossible voor Ducati? Waarschijnlijk, al moeten we wel zeggen dat we dit keer te maken hebben met een Super Monster. We trokken naar Ténérifé om uit te zoeken of de nieuwe Duc die naam waard is…

 

Voor het eerst wordt de nakedbike aangedreven door het Testastretta 11° motorblok dat we herkennen van de Multistrada en de Diavel. Dat is niet de enige revolutie, want voor het kader wordt beroep gedaan op dezelfde architectuur als die van de Panigale. Die heeft trouwens niet veel om het lijf. Enkel vooraan en achteraan zien we twee stalen buizenframes, maar het voornaamste dragende deel is het motorblok. Een goede formule om de stijfheid en het gewicht van het rijwielgedeelte te optimaliseren, al is dit nieuwe super Monster absoluut geen licht beestje. Integendeel, het is zelfs de zwaarste Monster ooit. De motor werd een stuk langer, breder en imposanter, maar waarom ? « Bij de ontwikkeling van deze motor hadden we twee doelen voor ogen », legt Paolo Quattrino uit. « De motor moest performanter worden, maar ook zijn veelzijdigheid, het comfort en het gebruiksgemak moesten erop vooruitgaan. Bovendien werd er ook veel aandacht geschonken aan het comfort van de passagier. Om dit allemaal te bekomen, waren we dus aangewezen op een langer rijwielgedeelte. »

 

De hele opbouw van de motor veranderde, met als gevolg dat de gewichtsverdeling veranderde (47,5% vooraan, 52,5% achteraan), het zwaartepunt lager kwam te liggen (de 4kg zware batterij werd vernuftig in de achterbrug verwerkt) en ook de ergonomie veranderd ten opzichte van de Monster 1100 EVO. Gelukkig evolueerden de looks niet te fel en houdt Ducati vast aan de tijdloze Monster-lijnen. Met succes, want op het Salon van Milaan werd de nieuwe 1200 verkozen tot de mooiste motor van de show. En toch slagen de puristische lijnen er niet helemaal in om de zwaarlijvigheid van deze schoonheid te verbergen. Wanneer ze vol is zet de Monster 209 kg op de weegschaal, amper meer dan de BMW S1000R en toch een stevige 25 kg meer dan de M 1100 EVO. Gelukkig zitten er 145 (135 bij de gewone Monster)  paardjes in het gashendel verstopt, waardoor dit zeker geen Monstrueuze slak is.

 

Het verdict

 

Type: Ducati Monster 1200 S

 

Motor: L-Twin 145pk, 124,5 Nm

 

Topsnelheid: +200km/u

 

Gemiddeld verbruik: n.b.

 

Prijs: 15.990

Tof: Tijdloze Italiaanse schone…

 

Maar: …lang niet meer de sportiefste in z'n segment. 

 

 

Lees het uitgebreide testverslag van de Ducati Monster S in het maartnummer van Motoren & Toerisme