Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Rij-indruk MV Agusta F4 en F4RR
Thierry Sarasyn | 7 feb 2013

In de voorbije vijftien jaar heeft MV zestien versies van de F4 uitgebracht met 750 of 1000cc viercilinder krachtbron. Allemaal motoren die de originele lijnen die Tamburini op papier zette van nabij volgden, al voegden ze daar allen eigentijdse accenten aan toe. Ook de 2013 F4, F4R en F4RR herken je nog altijd van een kilometer afstand als een MV Agusta F4, met dank aan de ranke kop, de eigenzinnige ruitvormige koplamp, de richtingaanwijzers in de achteruitkijkspiegels en de vier uitlaatpijpjes onder het kontje. Under seat pipes zijn gruwelijk uit de mode, maar het is nagenoeg ondenkbaar dat een F4 ze niét heeft. Ook het 2013 F4-trio voegt aan het originele Tamburini lijnenspel een aantal moderne toetsen toe. Kijk maar eens naar de LED-standlichten vlak onder de luchtinlaat en het dashboard dat meer weg heeft van een monochrome tablet 

Dat is nodig want er zijn zoveel instelmogelijkheden op de nieuwe MV’s dat je maar best een veelzijdig dashboard hebt. Al die instellingen bepalen voor een heel groot stuk het karakter van de motor. Het verschil tussen ‘zware motorrem’ en ‘beperkte motorrem’ is zo groot en heeft zo’n invloed op het rij- en stuurkarakter van de motor dat je daar aandacht moet aan schenken. Met andere woorden: de MV Agusta F4RR heeft niet de toegankelijkheid van een Japanse literzware sportmotor. De MV moet je leren kennen, je moet hem leren appreciëren en je moet je knoken de tijd geven om te wennen aan de extreme zithouding met hoge voetsteunen en lage clip-ons. En hoewel we tijdens de voorstelling op het pas opnieuw geasfalteerde circuit van Valencia slechts vier sessies konden rijden (twee met de F4RR en twee met de standaard F4) waren we wel onder de indruk van het potentieel van de machine. De vier-in-lijn met titanium drijfstangen pakt zo krachtig op en blijft zo loei- en loeihard doortrekken dat je eigen computer de binnenkomende informatie niet altijd tijdig kan verwerken. De acceleratie is zo impressionant dat je er kippenvel van krijgt. De Brembo stoppers vertragen de boel op minstens even indrukwekkende wijze en het drie millimeter hoger geplaatst draaipunt van de swingarm is misschien slechts een detail, het helpt de F4RR wel om ultra precies in te sturen.

De F4 is met een eenvoudiger frame en blok en een minder exclusieve aankleding (gietwielen, klassieke veerelementen) een pak vriendelijker voor je portemonnee terwijl de motor er wel nog altijd staat. Met de iets hogere clip-ons is de zithouding een tikkeltje comfortabeler en hoewel de krachtbron nog altijd berehard aan de ketting sleurt is de vierpitter met gewone drijfstangen een ietsje minder maniakaal dan zijn RR groter broer. Waarmee de F4 zowel qua prijs als qua rij-eigenschappen voor iets meer motorrijders ‘haalbaar’ moet zijn, al blijft ook deze fiets geen katje om zonder ervaren handschoenen aan te pakken.

Alle F4 modellen zijn beschikbaar, de ABS-versies volgen op heel korte termijn en ook de software-update voor de quickshifter wordt heel binnenkort verwacht. De F4 is er in wit en rood/zilver voor 16.990 euro. De F4R kan je in dezelfde kleuren als de gewone F4 aanschaffen voor 19.290 euro, de F4RR kost in wit/zwart of rood/wit 24.290 euro.