Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Primeurtest KTM Adventure 1190
Thierry Sarasyn | 2 feb 2013

Met de Adventure 1190 begint KTM aan een nieuwe uitdaging: het inpalmen van het segment van de zware reisenduro's. Laat dat nu net het onderdeel van de markt zijn waar de BMW R1200GS al jaren onaantastbaar is. Wij gingen in Tenerife uitvooien of de Oostenrijkers kans op slagen hebben.

De Adventure is vooral enorm veelzijdig. De tweecilinder die afgeleid werd van het LC8 blok dat ook al dienst doet in de RC8, levert 150 pk. Dat is waanzinnig veel. Het is echter de verdienste van KTM dat ze het blok zo soepel en bruikbaar gemaakt hebben, dat je er net zo goed onfatsoenlijk hard mee kunt knallen als zachtjes over ’s lands wegen tuffen. Het gebruiksgemak is fenomenaal. In essentie door de combinatie van kracht en soupplesse in het blok, maar ook daar de gewichtsverdeling, het chassis, de elektronisch gestuurde ophanging en - niet te vergeten - door details. Een mechanische ondersteuning in het koppelingshuis en de hydraulische bediening van de koppeling zorgen ervoor dat je op deze 1200 met één vinger de koppeling bedient. Het ride by wire gashendel is mega licht te bedienen. En door de smalle bouw en het lage volgetankte gewicht van 230 kg, rijdt deze 1200 als een frisse 900.

De KTM Adventure 1190 heeft ons verrast. Om alle redenen die we hiervoor opsomden. En omwille van het rijplezier dat we ermee beleefden tijdens een rit van meer dan 300 km tussen vulkanisch gesteente, flirtend met de boomgrens en in een adembenemend decor.

Het begin van de rit voerde ons door bossen met mooi asfalt en overzichtelijke bochten. Na wat giswerk , kozen we uiteindelijk voor de ‘Sport’ instelling van de motor en de ‘Street’ modus voor de ophanging. Het meest vinnige motorkarakter dus en een tikkeltje comfort in de ophanging. Dat mag wel, want ondanks het grote potentieel van het blok, is dit geen sportmotor. Je zit comfortabel, met de ruit in de hoogste stand zelfs goed beschermd en alles laat zich met verbazend gemakt bedienen.

En ook al werd er slechts sporadisch overgeschakeld van stevig knallen naar rustig toeren, toch is dit een pure tour motor. Bij sportief rijden kun je zo hard gaan dat je de aanwezigheid van de stuurdemper op prijs stelt en je flirtend met de grens van de Continental banden afvraagt of je met deze motor niet eens een circuitdagje zou meepikken.

Aan een rustiger tempo sta je werkelijk verbaasd van het comfort en de soepelheid van het blok. EDS op een comfortabele veerdemping, motormapping op ‘Street’ en zorgeloos remmen en gassen dankzij het gecombineerd ABS en de tractiecontrole. Dit C ABS activeert lichtjes de achterrem als je vooraan remt, dat draagt vooral toe tot de stabiliteit bij het remmen. De achterrem wordt altijd onafhankelijk bediend. Kwestie van bij het remmen bij off road gebruik ook niet ongewild je voorwiel te gaan blokkeren.

KTM heeft met de Adventure 1190 een motor gebouwd die onmiddellijk een plaats verdient naast de gevestigde waarden in het segment van de reisenduro’s. Hij is zowel bruikbaar als comfortabele toermotor als als sportieve hoogpoter. De afwerking is top, het gebruikte materiaal ook en KTM heeft op geen enkel vlak compromissen gebruikt.

De KTM Adventure 1190 met EDS zal 14.900 euro kosten en is binnenkort leverbaar. De versie zonder de elektronisch gestuurde ophanging en zonder bandendrukmeter kost 700 euro minder. De Adventure R (meer of road gericht) zal 15.000 euro kosten.

De volledige test van deze motor leest u in de nieuwe MotorWereld, uit op 1 maart.