Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Primeurtest Ducati Hypermotard: Apocalypse now
Thierry Sarasyn | 20 feb 2013

Ducati heeft grote plannen met de nieuwe Hypermotard 2013. Want er zullen maar liefst drie versies beschikbaar zijn: de Hypermotard basisversie, de Hypermotard SP en de Hyperstrada. Allen hebben ze gemeen dat ze over een volledig nieuw Testastretta 821 cc blok beschikken, merkbaar slanker en lichter zijn dan hun voorgangers en bulken van de nieuwe technologie. Wij reden in Spanje enkel met de Hypermotard en de SP. De omstandigheden waren apocalyptisch...
Dat terwijl wij eerder eucalyptische omstandigheden hadden verwacht. U weet wel, een paar fris geurende weiden, typisch voor het nakend Spaans voorjaar. Niks was minder waar en de test viel letterlijk in het water. De nieuwe Ducati's vallen wel op, met als centraal gegeven het volledig nieuwe Testastretta 11° blok en een nieuw ontworpen frame. De motor blijft onmiddellijk herkenbaar als een Hypermotard, maar zowat elk detail is veranderd. Als je de silhouetten van het vorige en dit model vergelijkt, zie je meteen hoeveel ranker de nieuwe geworden is. In pure ‘motard’ stijl is de achterkant hoog en fijn. Terwijl hij bij het vorige model eerder plomp was. Het nieuwe Trellis buizen chassis verandert weinig aan de maten, maar bood door zijn veranderde vorm wel de kans om een comfortabeler rijhouding uit te werken.
De 110 pk van het 821 cc blok komen in ‘Sport’ Mode vrij direct vrij. Rijdend in een ware zondvloed, was de ‘Street’ Mode meer toepasselijk.
Als de Pirelli’s de plotse krachtontwikkeling niet kunnen doorgeven aan de straatstenen, dan gaat er een rood lampje flikkeren en wordt het vermogen beperkt. De tractiecontrole werkt op het koppel in en niet op de ontsteking. Daardoor krijg je een minder direct gevoel van het ingrijpen. Klagen hoeft niet, geen beter weer dan striemende regen, bochtige wegen en Spaanse chauffeurs om het ABS en de DTC  van het Ducati Safety Pack te testen zeker?
De Ducati Hypermotard is hoe dan ook een reuzenstap voorwaarts ten opzichte van het vorige model. Hij heeft hetzelfde zeer prettig gestoorde karakter, maar nu ook een blok en een frame dat zich nog beter lenen tot de rijstijl die bij deze motor hoort. Veilige en verantwoord als het moet, iets frivoler en boordevol fun als het kan.
Voor wie het nog gekker, en vooral sportiever, kan, is er ook nog de Hypermotard SP.  Uitgerust met hetzelfde blok en frame, maar wel met andere ophanging (volledig instelbare Marzocchi drukveren vooraan en al even instelbare Öhlins achteraan). De SP heeft ook langere veerwegen en lichtere wielen. De Hypermotard wordt eind maart leverbaar. Zoals op enkele statische foto's hier te zien, zijn er ook een boel Ducati accessoires te verkrijgen, met o.a. zeer te pruimen Termignoni uitlaten.
De volledige test van de Ducati Hypermotard en Hypermotard SP leest u in MotorWereld, vanaf 1 maart in de boekhhandel.