Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Primeurtest Bridgestone T30 Sport Touring
Thierry Sarasyn | 18 apr 2013

Bridgestones T30 is de opvolger van de illustere BT023. Een sport-touring band dus die de ongekroonde koning van de klasse nog moet overtreffen. Voorwaar geen gemakkelijke opdracht.

Tot op zekere hoogte volgt de bandenmarkt de motormarkt. Maar aangezien ook oude motoren nog banden nodig hebben, zijn de verschillen vaak minder uitgesproken. Toch is ook bij de banden de verkoop van pure sportrubbers fel teruggelopen. In Europa verkopen de sport touring banden sinds kort meer dan de pure sportbanden (terwijl je van de sportsloffen toch al sneller een setje verslijt). In de Benelux was dat trouwens al langer het geval.

Dus is de T30 een zeer belangrijke band voor Bridgestone. Ook al hadden ze daar met de BT023 al een dijk van een band in huis, met de T30 moeten de Japanners nog beter doen. “De koning is dood, leve de koning”, zou hier echter een verkeerde uitspraak zijn, want de BT 023 blijft nog verkrijgbaar. De nieuwe scoort echter al beter voor je er mee gereden hebt. De naam is immers gemakkelijker te onthouden.

Bij Bridgestone zijn ze – hiep hoera- afgestapt van de BT benamingen en zo komt het dat we nu weten dat R staat voor Racing, S voor Sport en T voor Sport Touring.

We testten de nieuwe Bridgestone rubbers in de ruime omgeving van Mojàcar in Spanje. Ideale testbaan want we kregen een afwisseling van korte bochten, snelle slingers en rechte stukken onder de wielen geschoven. Met in het achterhoofd dat Bridgestone verbeteringen op het vlak van compound, karkas en profieltekening heeft aangebracht moesten we ons vooral verwachten aan een betere handling en wendbaarheid.

De grip steeg lichtjes, maar we volgen de Japanners graag in hun mening dat als je grip te over hebt voor de openbare weg (zie de BT023), je je niet moet concentreren op nog meer overschot. Meer kilometers zijn altijd welkom, maar vooral een goed stuurgevoel, feedback, comfort ook en de juistheid van het sturen. Wel laat dat nu precies de ervaringen zijn die we hadden met de band.

We reden met een BMW R1200 RT, Yamaha FJR, Kawasaki Z800, Yamaha FZ1 en een Suzuki Bandit 1200. Met constante bevindingen: het stuurgemak, de stabiliteit en het comfort. Zwaardere motoren als de RT en de FJR stuurden werkelijk verrassend licht. Dat maakt het rijden er alleen maar prettiger op. Op de lichtere nakeds ging alles zo vlot dat het vertrouwen ongeveer even snel steeg als de bergbaantjes waarop we zaten. Hier konden we wel op zoek gaan naar de grenzen van de grip, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we die niet bereikt hebben. Ook al waren de banden mooi 'rond' en reden we zelfs aan een snelheid die een kniesoor wel eens als onfatsoenlijk zou kunnen beschrijven. Maar als MotoGP-ervaringen gebruikt worden om een band te ontwikkelen en Valentino Rossi in hoogsteigen persoon meewerkt aan die ontwikkeling, moet een mens toch eens aan het gas gaan hangen, niet? Je kunt trouwens vrij vroeg gaan gassen, de T30 bereikt indrukwekkend snel zijn bedrijfstemperatuur.


Voor zwaardere motoren als de RT en FJR heeft Bridgestone ook een GT versie van de T30 ontwikkeld. Die heeft een andere karkas en is beter bestand tegen het hoge gewicht van de motor met inbegrip van mogelijk een passagier. De rijkwaliteiten van deze banden zijn identiek aan die van de standaard 30.

Bridgestone berekende dat ze met het nieuwe vlaggenschip in de sport touring sector ongeveer 70 procent van het totale motorpark kunnen bedienen. Dat is indrukwekkend veel. Er zijn dan ook 10 verschillende maten van achterbanden beschikbaar en 7 voorbanden. De meeste daarvan liggen nu al bij de bandenboer. Voor een prijs vergelijkbaar met die van de BT023. Die laatste wordt op zijn beurt goedkoper. 


Eén ding konden we niet uittesten: de grip op nat wegdek. Bridgestone toonde testen die bewezen dat dit net één van de vlakken is waar nog spectaculaire winst is geboekt. Onder meer dankzij toepassing van Nano technologie en vooral door de T-groeven op de voorband en slingergroeven achteraan. We hebben overigens de ongezellige indruk dat er in België nog gelegenheid te over zal zijn om de wet grip van de T30 grondig te testen...