Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Op weg naar de Bol: 2. Het team
Bart Jacobs | 17 apr 2013

 Komend weekend start het WK Endurance met de Bol d’Or op Magny Cours. Deze legendarische Franse etmaalrace wordt de eerste wedstrijd van het jaar voor het DG Sport Herock-team.  Wij spraken met teammanager Olivier Aerts over de logistieke operatie achter een enduranceteam en hoe je zo’n 24uurs race voorbereidt.  In  deel twee bekijken we de logistieke machine achter de drie rijders: het team.

 

Olivier AertsBol d’Or-weekend begon maandagochtend. “De organisatie eist dat je maandagnamiddag aan de installatie van je pitbox begint. En dat betekent dus dat we maandagochtend uit de Ardennen vertrekken – de thuisbasis van het team is nu de Campus Francorchamps – om rond 15u in Magny-Cours aan te komen.  Uit ervaring weet ik dat je dan wel je handen vol hebt. Je moet de hospitality-tent opbouwen en de vrachtwagen netjes achter de aan jou toegewezen pitbox parkeren. Vanaf 17u komt dan de rest van het team toe. Je installeert dan samen de pitbox en ook het tentje voor tijdwaarneming op de pitmuur. Op dinsdag leg je de laatste hand aan de pitbox en de motorfietsen. Op woensdag beginnen dan de eerste vrije trainingen” overloopt Aerts de dagen die aan een 24uurs-wedstrijd voorafgaan.

Concreet betekent dus dat  een team een hele week bezig is met de voorbereiding op een etmaalrace. Maar eigenlijk is de voorbereiding dan al maanden bezig.  Voor Aerts begon die al vorige herfst toen hij tot een overeenkomst kwam met Campus Francorchamps, het team dat de voorbije seizoenen een Yamaha R1 liet rijden in de BMEC.  “We merkten dat we gezamenlijke interessepunten hadden. Wij waren op zoek naar een solide technische ploeg, zij naar een realistische situatie waarin ze hun stagiairs een ‘on the job’-opleiding voor de racerij konden geven” zegt Aerts over het contact met de Campus Francorchamps. 

 

Bovendien kregen we er niet alleen zeven gemotiveerde stagiairs en een ervaren technisch docent  bij maar behielden we ook onze chef-monteur, Mario Kupper. Kupper is eveneens een docent aan de Campus, waar hij de stagiairs kennis laat maken met alle mogelijke aspecten van verbrandingsmotoren.  Daarnaast beschikt de Campus, die een opleidingscentrum is van de FOREM (de Waalse tegenhanger van de VDAB, nvdr) ook over een uitgebreid machinepark. Draai- en freesbanken, testbanken voor motorblokken en vering, enzovoorts. Dat betekent voor ons uiteraard een sterke, nieuwe troef.”

 

Het is dan ook in de de werkplaats van de Campus Francorchamps dat de Yamaha R1 van het DG Sport Herock-team de voorbije winter werd klaargestoomd voor het nieuwe seizoen. Wat de technische équipe aan de motorfiets wijzigde lees je morgen in het derde en laatste deel van Op weg naar de Bol.

 

 

Foto's: DG Sport Herock  Team