Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Onthuld: de BMW R nineT
Jef De Busser | 16 okt 2013

Een ode aan de BMW-motorfietsen, dat moest de R nineT worden en dat is hij geworden ook. Voor deze motorfiets mocht de ontwerpers putten uit 90 jaar aan motorgeschiedenis. Het resultaat is een unieke motorfiets geworden die zich er vooral toe wil lenen om uniek te blijven.

Het hart van deze nineT kon niets anders zijn dan een boxer-motor. Die levert een - allesbehalve belegen - vermogen af. De 110 PK aan 7.750 omwentelingen per minuut en 119 NM aan 6.000 o.p.m. zullen garant staan voor voldoende 'schwung' in het rijplezier.

De nineT is geen BMW-roadster zoals we die kennen. Vooraan schittert de Telelever door zijn afwezigheid. In de plaats daarvan koos BMW voor de upside down voorvork uit de BMW S 1000 R. Die is ook uitgerust met radiaal gemonteerde vierzuiggerremklauwen. Het contrast van de moderne ophanging met de retro-spaakwielen is een feest voor het oog.

Uiteraard is ook deze BMW voorzien van ABS.

Aan de achterkant koos BMW voor een dubbele einddemper, maar voor wie nog een extra flap centen op de toonbank kan leggen, kunnen we de titanium uitlaat van Akrapovic warm aanbevelen. Het zijn tenslotte niet onze buren die daarnaar zullen moet luisteren.

Los van de verschillende verwijzingen naar de 'Motorrad'-geschiedenis en de knappe details, laat de R nineT zich vooral graag customizen en aankleden. De bekabeling bijvoorbeeld is zo geconfigureerd dat ze toegankelijker wordt om andere componenten op aan te sluiten.

Update: De motorfiets zal in het voorjaar 2014 beschikbaar zijn en heeft een richtprijs van 14.990 euro.

(Tekst: Jef De Busser / Foto's: BMW)