Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
New Metal: Headbanger Satèn
Bart Jacobs | 22 jan 2013

De Italiaanse custombouwer Headbanger pakte op Motor Bike Expo in Verona met een verrassing uit. Headbanger presenteerde er met de Satèn, een enduromotor!

De Satèn kwam er op vraag van een trouwe klant van Headbanger die er naast z’n cruiser nog graag een enduromotor bij had gehad. Maar dan wel eentje in de stijl die Headbanger zo kenmerkt.

 

Aangezien de custombouwer uit Franciacorta geen ervaring had met off-roads werd er van een wit blad vertrokken. Net als voor z’n cruisers trok Headbanger ook voor de Satèn de ‘Old School’-kaart. Uitgangspunt van de motorfiets – die er naar onze bescheiden mening eerder als een supermoto dan als een enduromotor uitziet – is een luchtgekoelde  eencilinder  van 600cc.

Het door een carburator gevoede blok huist in een stalen buizenframe. Headbanger voorzag het motorblok zelf van een 2-in-1 uitlaat. De Satèn wordt afgeveerd door instelbare veringelementen van Paioli. Vooraan is dat een upside down-voorvork . Stoppen gebeurt vooraan met behulp van een 330 mm grote remschijf en een vierzuigerremklauw van Beringer.  Achteraan heeft de Satèn een 250 mm remschijf. De nieuwste Headbanger staat op 17 inch wielen met 120-70 voorband en een 160-60 achterband. Het drooggewicht van de Satèn bedraagt volgens Headbanger niet eens 140 kg.

 

Afwerking

 

De Satèn zou geen Headbanger zijn zonder een bijzonder verzorgde afwerking. Zo zit de rijder op een handgemaakt lederen zadel. Dat zadel is op een aluminium subframe gebouwd. Voor de voetsteunen opteerde Headbanger voor exemplaren uit de eigen workshop. De optische afwerking van de Satèn behelst verder gestencilde graphics en een ruwe, metaalachtige coating.

 

Het blijft niet bij een ‘one off’ want Headbanger zal de Satèn voortaan in het gamma opnemen. De Satèn wordt aan 9.000 Euro geïntroduceerd.