Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
MY 2014: Royal Enfield Continental GT
Bart Jacobs | 13 sep 2013

Een Indiase caféganger!

 

Om z’n eerste kant-en-klare café racer te lanceren trok Royal Enfield naar het Londense Ace Café. Geen betere plaats ter wereld om zo’n machine voor te stellen want het was immers daar dat in de jaren ’60 ‘Rockers’ begonnen af te spreken om er tegen mekaar te racen over de ‘North Circular Road’.  Als het Ace Café niet de geboorteplaats van de café racer was dan stond z’n wieg er toch…

En ook Royal Enfield heeft iets met café racers. Al lang, want reeds in 1990 bood het Indische merk van Britse oorsprong Clubman-kits aan om de Bullet 500 om te bouwen tot een café racer.  De plannen om een productieversie van een café racer te bouwen, leidden in 2010 tot een eerste conceptmodel . Het conceptmodel was dat jaar een van de publiekstrekkers op de Royal Enfield stand tijdens de  Auto Expo in New Delhi.

 

Twee jaar later toonde Royal Enfield op diezelfde Auto Show een productieklare café. Royal Enfield doopte het model tot Continental GT. Met die naam verwijzen de Indiërs naar de sportieve kwaliteiten van hun motorfiets.  Een jaar nadat het de Continental GT voor het eerst aan de wereld presenteerde noemt Royal Enfield het model hun sportiefste product ooit.  Wie zich daarbij indrukwekkende prestaties voorstelt, komt echter bedrogen uit.  Met een maximaal vermogen van 29,1 pk aan 5.100  opm blijft de snelheidsfreak toch een beetje op z’n honger zitten. Om de prijs te drukken bespaarde Royal Enfield ook wat op de componenten. Zo was de showversie van de Continental GT achteraan met twee Öhlins schokbrekers uitgerust. Op de productieversie zijn deze echter vervangen door een eenvoudigere versie van het Italiaanse Paioli


Maar dat  en het ontbreken van andere kleurstellingen buiten rood,  zal de echte liefhebber waarschijnlijk niet afschrikken.  Het moet dan ook gezegd dat deze Contintental GT bijzonder fraai oogt.  Bovendien is het ook de allereerste ‘Indiase’ Royal Enfield die zuivere voor recreatieve doeleinden werd ontworpen.  Het gebrek aan een duozit en of bagagedrager maakt utilitair gebruik flink moeilijk. Het moge dan ook duidelijk zijn dat Royal Enfield met deze motorfiets in de eerste plaats op Westerse markten mikt en niet op de boomende thuismarkt.

 

Royal Enfield lanceerde de Continental GT met een ritje tussen het Ace Café en de pier van Brighton. Een route die in de loop der jaren uitgroeide tot een Britse klassieker. Het moge duidelijk zijn dat het Indiase merk nu meer dan ooit z’n Britse roots uitspeelt.  Het retro-segment krijgt er met deze Continental GT een bijzonder fraaie aanwinst bij en dat tegen een ongetwijfeld zacht prijsje.