Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
MY 2014: Motus MST en MST-R
Bart Jacobs | 30 jul 2013

Na een ontwikkeling van zo’n drie jaar is de Motus MST productieklaar. Het Amerikaanse merk trok dealers aan en gaat binnenkort de eerste exemplaren van de MST afleveren.

 

 

Twee jaar nadat Motus Motorcycles voor de eerste keer een prototype van de MST toonde in Laguna Seca stelde het op diezelfde plaats de productieklare modellen voor.  Bij Motus zien ze hun MST als een ‘sportsbike’. Wij zien de MST toch eerder als een toermotor maar dan wel een hele snelle. Volgens Brian Case, de designer van de Motus MST, is de motorfiets  in staat om 204 mph – zo’n slordige 328 km/u -  te halen. Op voorwaarde dat je  dan wel  een kleiner achtertandwiel monteert. Typisch Amerikaanse bluf of realiteit?

 

Feit is wel dat de Motus MST door een niet alledaagse krachtbron wordt aangedreven. Motus ontwikkelde en bouwde immers zelf de V4 van 1650cc. Een beul van een motorblok dat 160 pk zou ontwikkelen. Met 162 Nm is ook het koppel impressionant. Net als het gewicht van het blok overigens. Compleet met versnellingsbak en smeermiddelen weegt de krachtbron alleen al 102 kg.

 

De afwerking van de MST onderstreept de ambities van Motus als premium-merk.  Zo staat de motorfiets op gesmede wielen van OZ, heeft hij een instelbare Öhlins Nix-voorvork en Brembo remmen. Verder zijn ook het stuur en het windscherm verstelbaar en beschikt de MST over ride-by-wire. Dat laatste sluit overigens goed aan bij de tellerpartij die volledig op een LCD-scherm staat.

 

Wie nog meer comfort en gebruiksgemak wil kan dat krijgen maar zal er dan wel extra voor moeten betalen. Zo behoren een verwarmd zadel en verwarmde handvatten tot de opties evenals een verlaagd zadel en een groter winscherm. Voor reisfanaten is er ook nog een topcase van 30 liter verkrijgbaar.

 

 

R-versie


 

Naast de ‘gewone’ versie van de MST presenteerde Motus ook een R-versie op Laguna Seca. Zoals de typeaanduiding reeds doet vermoeden is die (nog) sportiever. Zo produceert het V4-blok in R-trim geen 160 maar 180 pk. Verder is deze motorfiets met duurdere componenten afgebouwd. De R-versie heeft een Öhlins TTX-voorvork, Brembo M4 monobloc-remmen en carbon wielen van het Zuid-Afrikaanse BST.

 

Over de prijzen van beide versies rept Motus echter geen woord. Allicht is dat ook een manier om geïnteresseerden naar een van de 16 Motus-dealers in de voornamelijke Zuidelijke staten van de VS te krijgen. 

 

Foto's: Motus Motorcycles