Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
MY 2014: Kawasaki Z1000SX
Bart Jacobs | 6 sep 2013

Kawasaki geeft met het oog op 2014 de Z1000SX een flinke update.

Bij de groenen blijven ze in sportieve toermachines geloven. Zoveel is zeker na de voorstelling van de nieuwe Z1000SX. Kawasaki gaf z’n sporttoermachine een behoorlijke ‘overhaul’.

 

Visueel valt vooral het nieuwe koffersysteem op. Elk van de 28 liter grote koffers kan nu een ingtegraalhelm herbergen. De koffers krijgen de kleur van de motorfiets. Ondanks de inhoud zijn de koffers gezamenlijk slecht 925 mm breed.  Een nieuw bevestigingssysteem maakt dat de motorfiets er zonder koffers even strak uitziet als mét. Kawasaki voerde ook een monokey-systeem in. Concreet betekent dat de koffers nu allemaal te openen zijn met de contactsleutel.

 

Elektronische hulpmiddelen

 

Kawasaki bouwt met de ZX-10R al dé Japanse referentie inzake high-tech superbikes. Die lijn werd nu ook doorgetrokken naar de Z1000SX.  Het blok werd voorzien van twee motormappings. Nog belangrijker is het feit dat Kawasaki nu ook het KTRC-systeem (Kawasaki Traction Control) op de Z1000SX toepast. De berijder heeft de keuze uit drie verschillende instellingsmogelijkheden, waaronder ‘sport’ en ‘Slick’.

 

Kawasaki nam ook het rijwielgedeelte van de Z1000SX onder handen. De voorvork kreeg nieuwe instellingen. Tegelijkertijd werd de voorpartij voorzien van radiale Tokico remklauwen. Kawasaki maakt zich sterk dat de vernieuwde remmen in combinatie met het ABS-systeem nu het niveau van een sportmotor benadert. De schokbreker is nu makkelijk in te stellen op het gewicht van de bagage en/of de passagier.

 

Als toemaatje voegde Kawasaki ook z’n beruchte ‘inlaathuil’ toe, dankzij de nieuwe airbox en het nieuwe inlaattraject. De Kawasaki Z1000SX is in vier verschillende kleuren verkrijgbaar: Candy Lime Green, Candy Cascade Blue, Metallic Spark Black en Metallic Graphite Gray. Leveringsdata en prijzen zijn vooralsnog niet bekend.