Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
MY 2014: Ducati Panigale 899 officieel voorgesteld
Bart Jacobs | 10 sep 2013

Ducati heeft z’n eerste nieuwigheid voor 2014 voorgesteld: de 899 Panigale.

 

De komst van een 899-versie van Ducati’s Panigale is helemaal geen verrassing. Reeds vorige zomer werd de lancering van een kleinere versie van Ducati’s nieuwe vlaggenschip verwacht. Zover kwam het toen echter niet. Maar verleden maand werd duidelijk dat de baby-Panigale dit jaar wel gelanceerd zou worden. En nu is hij er dus eindelijk.

 

Superquadro

 

Het hart van de Panigale 899 wordt letterlijk en figuurlijk gevormd door het Superquadro-blok. Net als bij grote broer 1199 is het blok een dragend onderdeel van het frame.  Ducati wist 148 pk (aan 10.750 opm) uit het 899cc metend V-twin blok te puren.  Ducati claimt dat het Superquadro-blok perfect het evenwicht heeft gevonden tussen vermogen en soepelheid.  De cilinders combineren een boring van 100 mm met een slag van 57,2 mm. Architecturaal is de 899 Superquadro motor nagenoeg gelijk aan het 1199-blok. 

Voor de constructie van de carterhelften van de 899 Superquadro maakt Ducati net als bij de 1199 Superquadro gebruik van Vacural-technologie.  Ducati koppelde het nieuwe motorblok aan dezelfde zesbak als die van de 1199 Panigale.

 

Monocoque frame

 

Ook bij het frame zijn er grote gelijkenissen tussen de 899 Panigale en de 1199 Panigale. Ducati koos opnieuw voor een monocoque die op het motorblok steunt en tegelijkertijd de airbox en luchtinlaat herbergt.  Dankzij de keuze voor dit innovatieve chassis blijft het drooggewicht beperkt tot 169 kg.

Anders dan bij de 1199 heeft Ducati de Panigale 899 uitgerust met een conventionele achterbrug. Die bracht de wielbasis op 1426 mm. Ducati claimt dat het gewicht van de Panigale daardoor nagenoeg evenredig verdeeld is tussen de voorpartij (52%) en de achterpartij (48%). De achterzijde wordt afgeveerd door een volledig instelbare schokbreker van Sachs. Vooraan monteerde Ducati een 43 mm dikke Showa BPF-vork. Deze Big Piston Fork is uitgevoerd in Titanium grijs. Ducati monteerde uit aluminium gefreesde radiale remklauwhouders op de voorvork. De Brembo remmen zijn aan een ABS-systeem van Bosch gekoppeld. Dat systeem is op drie verschillende niveaus instelbaar.

 

Elektronica

 

Het volledig geïntegreerde ABS-systeem is maar een van de vele elektronische systemen die de Panigale rijk is.  Het totale elektronica-pakket op de Panigale 899 is vergelijkbaar met dat van de Panigale 1199.  Zo beschikt de motorfiets over DTC (Ducati Traction Control), DQS (Ducati Quick Shift), EBC (Engine Brake Control) en Ride-by-wire. Bovendien is de Panigale 899 ook nog eens ‘DDA-ready’ wat bekent dat je met behulp van een laptop rijdata kan ontleden. Het DDA+-systeem dat je daarvoor nodig hebt is echter optioneel.

 

Zowat alle elektronische systemen aan boord van de Panigale 899 zijn ook nog eens aan mekaar gekoppeld dankzij de Ducati Riding Modes.  De berijder van de Panigale 899 heeft de keuze uit drie verschillende modi: Race Riding Mode, Sport Riding Mode en Wet Riding Mode. Telkens worden op basis van de aangepaste motormapping ook hulpsystemen als DTC, ABS en EBC aangepast.

 

Met de lancering van de Panigale 899 geeft Ducati opnieuw een impuls aan de middenklasse van het sportsegment. Ducati noemt dat segment nu zelfs met naam: ‘Midsport’. MV Agusta's F3 800 heeft er alvast een concurrent van formaat bij!