Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
MY 2014: Ducati 1199 Panigale Superlegerra
Bart Jacobs | 24 okt 2013

Ducati bouwt de ultieme Panigale...

We hadden nog maar nauwelijks de komst van de 899 Panigale verteerd of daar is Ducati alweer met een nieuw pareltje: de 1199 Panigale Superleggera. De term ‘Superleggera’ is niet helemaal nieuw bij Ducati dat vroeger al specials onder deze noemer uitbracht. Een van de laatsten  was de 900 SS Superleggera uit de jaren ’90.

 

Maar nu opteert Ducati dus opnieuw voor een Superleggera-versie en wel van z’n vlaggenschip de 1199 Panigale. Superleggera betekent in het Italiaans zoveel als ‘superlicht’ en dat predikaat maakt de 1199 Superleggera helemaal waar. Je kan deze motorfiets nog het best omschrijven als een lichtgewicht – letterlijk dan – versie van de Panigale R.

 

De 1199 Panigale Superleggera zet ‘droog’ slechts 155 kg op de weegschaal. Dat is zo’n 10 kilo minder dan wat het minimumgewicht voor het WK Superbike bedraagt! Dat ongelofelijk lage gewicht bereikten de ingenieurs door een cocktail van titanium, magnesium en carbon te gebruiken voor de bouw van de Superleggera. Ducati claimt dan ook dat de Superleggera de beste verhouding vermogen/gewicht ooit – voor een productie motorfiets heeft.

 

 

Doeltreffend dieet


Voor de bouw van de 1199 Panigale Superleggera begon Ducati met de Panigale R als basis. Die Panigale R zet zelf slechts een drooggewicht van 165 kg op de weegschaal. Is de monocoque van de Panigale R nog in aluminium uitgevoerd dan is dat op de Superleggera in magnesium. Ook de Marchesini wielen van de Superleggera zijn uit gesmeed magnesium. Voor het subframe en de stroomlijn van de Superleggera koos Ducati voor het gebruik van carbon. De uitlaatlijn bestaat uit titanium terwijl de spruitstukken uit roestvrij staal vervaardigd zijn.  Om het gewicht verder te drukken gebruikte Ducati ook zoveel mogelijk titanium bouten op de Superleggera.

 

De obsessie voor een ‘slanke’ motorfiets werd verder gedreven bij de vering. Daar opteerde Ducati voor de lichtgewicht FL 916 voorvork van Öhlins. Achteraan werd de Öhlins TTX 36 schokbreker zelfs voorzien van een titanium spiraalveer!

 

Ook het Superquadro blok ontsnapte niet aan een ‘afslanking’.  Standaard heeft de motor van de Panigale al titanium drijfstangen en inlaatkleppen. Bij de Superleggera zijn ook de uitlaatkleppen uit dit edele metaal vervaardigd.  Het blok kreeg ook nieuwe zuigers met een korte rok en twee ringen en een gemodificeerde zuigerkroon. Dat zorgde naast  gewichtsbesparing en minder frictie ook voor meer compressie. Tenslotte kreeg het blok, dankzij het gebruik van tungsten, ook een lichtere krukas.  Dit alles maakt dat de Superleggera volgens Ducati nu meer dan 200 pk produceert!

 

Elektronica

 

De Superleggera zou geen moderne Ducati zijn zonder een veelvoud aan elektronische hulpmiddelen. Uiteraard zijn er de ‘gewone’ rijmodi en daarnaast zowat alle mogelijke ‘prestatiebevorderende’ elektronica zoals DDA (Ducati Data Analysis). Maar Ducati lanceert met DWC (Ducati Wheelie Control) een gloednieuw systeem op de Superleggera. Het anti-wheeliesysteem wordt aan het DTC-tractiecontrolesysteem en het EBC-motorremsysteem gekoppeld. Dat zorgt ondermeer voor een automatische calibratie op basis van de grootte van de achterband en de eindoverbrenging.

 

Race-kit


Voor wie een drooggewicht van 155 kg toch nog aan de te hoge kant vindt ontwikkelde Ducati ook een Race-kit. Deze kit is eigenlijk alleen voor circuitgebruik bedoel en bestaat uit een volledige titanium race-uitlaatlijn met 2-in-1 collector van Akrapovic. Deze uitlaatlijn levert volgens Ducati 5 extra pk’s op.   Hoger windschermpje, lichtere tankdop, paddockstand en een kit om de nummerplaat en de zijstandaard te verwijderen.  Alles samen levert deze race-kit een gewichtsbesparing van 2,5 kg op.

 

 

Op onze Facebookpagina, http://www.facebook.com/demotorsite, vind je een uitgebreide fotogalerij van de Ducati 1199 Panigale Superleggera. Check it out!