Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
MY 2014: CCM 450 Adventure
Bart Jacobs | 20 aug 2013

Het Britse CCM is terug van weggeweest met een nieuwe  hoogpoter: de 450 Adventure.

 

Al is CCM geen nieuw merk dan is het toch vrij onbekend in deze contreien. Een decennium geleden boomde het merk omdat het op de Supermoto-trend sprong en ook wel een beetje dankzij de aanwezigheid van ene Michaela Fogarty in de raad van bestuur. Maar de afgelopen vijf jaar was het behoorlijk stil rond Clews Competition Motorcycles (CCM). Tot nu, want het merk lanceert met de 450 Adventure een kant-en-klare woestijnracer, of toch niet?

 

De 450 Adventure mag dan wel als een ‘pur sangDakar-machine ogen, toch wil CCM in de eerste plaats een deeltje van de allroadkoek opeisen met de machine.  Met een drooggewicht van 130 kg wordt de 450 Adventure allicht een van de lichtste allroads op de markt.  De machine lijkt dan ook sterk op een uitgebouwde enduro en eigenlijk is dat ook zo. Voor de krachtbron van z’n allroad ging CCM aankloppen bij BMW, of beter gezegd Kymco. Daar had men nog een 450cc eencilinder in de line-up die enkele jaren geleden, BMW’s geflopte X450GS enduromachine aandreef.  In tegenstelling tot in de BMW, waar het blok 52 pk produceerde, is dat in de CCM slechts 40 pk.

 

Geavanceerd frame

 

Op het eerste oog lijkt de CCM een doodgewone enduromachine met een adventure-look maar niets is minder waar. Volgens CCM is de adventure de eerste motorfiets waarvan het (aluminium) frame gebouwd werd met technieken uit de vliegtuigbouw. Het frame bestaat in feite uit 13 verschillende CNC-vervaardigde componenten die als het ware aan mekaar ‘gelijmd’ worden.  Ook de benzinetank is een buitenbeentje want die bestaat eigenlijk uit drie delen die in verbinding met mekaar staan. Net zoals op een echte Dakar-machine dus.

 

Voor de afwerking van de 450 Adventure gebruikte CCM kwaliteitsonderdelen. Zo komen de voor- en achterrem van bij Brembo. Wat de voorvork betreft gingen de Britten te rade bij WP. Die 47 mm dikke WP-vork is volledig instelbaar. De achterschokbreker wordt geleverd door het Nederlandse Tractive dat we kennen als fabrikant van bepaalde Touratech-componenten.

 

CCM wil de 450 Adventure vanaf oktober beginnen te leveren. In het Verenigd Koninkrijk zal de allroad £ 8.000 gaan kosten. Omgerekend in onze munt is dat zo’n € 9.400; een prijs die te vergelijken is met die van een 450cc enduromachine.  De machine  zal via het internet verkocht worden. Meer informatie vind je op:  www.ccm-motorcycles.com