Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
MY 2014: Aprilia Tuono V4 R APRC ABS
Bart Jacobs | 17 jul 2013

Aprilia had met de Tuono V4 R APRC al de ultieme, sportieve naked bike in huis. Met de nieuwe ABS-versie wordt de Tuono nog iets ultiemer.

 

 

Je mag de Tuono V4 R APRC gerust als het broertje van de Aprilia RSV4 zien. Het was deze laatste motorfiets waarmee Max Biaggi zich in 2010 en 2012 tot wereldkampioen Superbike kroonde. Voor modeljaar 2014 werd de Tuono V4 R  op alle vlakken verbeterd. Om te beginnen kreeg de sportieve naked nog iets meer vermogen. De vorige versie had een maximaal vermogen van 167 pk. Bij de Tuono V4 R APRC ABS wordt dat opgetrokken tot 170 pk. 



Aprilia spitste zich bij de ontwikkeling van de nieuwe Tuono V4R APRC ABS vooral toe op de elektronica.  Het APRC-systeem – dat staat voor Aprilia Performance Ride Control - werd verder verbeterd en dat maakte dat de actieve veiligheid er weer een stuk op vooruit ging. De Tuono kon daarbij profiteren van dezelfde updates als die op de RSV4 APRC werden doorgevoerd.  Nog even eraan herinneren dat dit APRC-systeem zowel tractiecontrole, anti-wheelie controle, motormapping als een quick shifter omvat. Bovendien is de Tuono, net als de RSV4, uitgerust met een ride-by-wire-systeem.

 

 

De verbeterde veiligheid uit zich ook in een nieuw en volgens Aprilia zeer geavanceerde remsysteem dat tot de standaarduitrusting behoort.  De Brembo remschijven van 320 mm bleven uiteraard behouden maar de Tuono remt voortaan via radiaal gemonteerde M432 monoblocs. Deze laatste zijn eveneens Brembo-componenten.

 

 

 

Eindelijk ABS

 

 

De nieuwe versie van de Tuono kreeg niet voor niets ABS toegevoegd als typeaanduiding. Ook dat behoort nu tot de standaarduitrusting. Geen overbodige luxe voor een naked met zulk vermogen maar Aprilia heeft lang de boot afgehouden. Nu de Tuono toch eindelijk van ABS voorzien werd, hoeft het niet te verbazen – Aprilia’s sportieve achtergrond kennende – dat het ABS uitschakelbaar is.  En zoals je van een hi-tech motorfiets als de Tuono mag verwachten is het ABS-systeem ook instelbaar.

 

Aprilia beperkte zich voor deze update van de Tuono niet alleen tot de elektronica. De naked werd van een nieuw zadel voorzien. Dit zadel kreeg een extra vulling wat het dagelijks comfort van de berijder gevoelig moet verhogen.  De Italiaanse constructeur focuste ook op de vering van de Tuono. De basisafstelling van de veringelementen van Sachs is vooral op weggebruik gericht. Maar zowel de voorvork als de schokdemper zijn volledig instelbaar en kunnen dus eventueel voor circuitgebruik afgesteld worden.

 

 

De Aprilia Tuono V4 R APRC ABS is nog deze maand leverbaar. De basisprijs van de nieuwe Tuono bedraagt in België 15.790 Euro.