Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
MY 2013: Honda Gold Wing F6B
Bart Jacobs | 19 nov 2012

Naast de introductie van de CB500-modelfamilie was de F6B Honda belangrijkste nieuwigheid. Zonder enige vorm van schroom noemde ‘Big Red’ de F6B dan ook een Bagger.

 

De verwijzing naar die Amerikaanse customtrend zit ook in de typeaanduiding verwerkt. F6 staat voor de ‘flat six’-motor en de B staat dus voor Bagger. Honda noemt de F6Bhalf cruiser, half custom maar volledig Bagger.” Daarbij beroept de constructeur zich op het gestripte, stijlvol en vloeiend uiterlijk van de F6B. En het dient gezegd; zonder de topcase en met het kleinere scherm oogt het silhouette van de F6B een stuk vloeiender dan dat van de ‘gewoneGL 1800. Toch raakte Honda niet aan het oorspronkelijke chassis van de GL 1800 dat het uitgangspunt vormt voor de F6B.

 

Net als bij de ‘klassiekeGold Wing  vormt de  vloeistofgekoelde 1832cc metende flat six het hart van de F6B. Het blok is voorzien  van injectie en heeft 2 kleppen per cilinder. De dikke flat six zet dan ook een fenomenaal koppel van 167 Nm neer. De motorfiets is voorzien van een gecombineerd rem- en ABS-systeem.

 

Back to basics


Wie op de F6B dezelfde luxe als op een GL1800 verwacht, komt bedrogen uit. Verwacht dus geen standaard satellietnavigatiesysteem, airbag of verlichte instrumenten. Maar ook zadelverwarming, cruise control en de elektrische achteruitversnelling die zo kenmerkend is voor de Gold Wing zijn verdwenen.Daar tegenover staat dan weer dat Honda de F6B een nieuwe duozit gaf. Daarop gezeten heeft de passagier alvast meer ruimte. Honda vergelijkt het met meerijden in een cabrio. De passagier moet het op de F6B evenwel doen met voetsteunen in plaats van treeplanken. Het ontberen van veel extra’s heeft echter ook een voordeel. De F6B weegt namelijk 385 kg en dat is zo'n 28 kg minder dan de GL1800.

 

De F6B mag dan erg basic lijken – in vergelijking met de GL 1800 tochHonda heeft een aspect niet over het hoofd gezien: muziek! De F6B is immers uitgerust met vier speakers. Voor muziek kan je zelf zorgen met je  iPod of via USB Flash Drive connectiviteit

 

Nieuw cliënteel


Het mag duidelijk zijn dat Honda met de F6B niet op de bestaande Gold Wing-rijders mikt. Wie van hen zou immers een stap willen terug zetten inzake comfort en gebruiksgemak? De F6B moet echter potentiële Gold Wing-rijders helpen recruteren. Vandaar dat  Honda ook volledig voor de Bagger-look ging.

Mik je als constructeur op jongere rijders dan moet je ook met beperktere financiële mogelijkheden rekening houden. Daarom hield Honda de F6B dan ook ‘basic’. Je zou zelfs kunnen denken dat de B in de typeaanduiding voor basic staat. Hoeveel de F6B in België zal kosten is op dit ogenblik nog niet bekend maar Honda heeft het over een behoorlijke prijsreductie (tov de GL 1800).