Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
MX 2014: Suzuki
Bart Jacobs | 24 okt 2013

Zachte evolutie voor Suzuki-crossers.

Als er een constructeur van crossmotoren is die een duidelijke, Belgische stempel draagt is het Suzuki wel. Het merk loopt dan ook als een ‘rode’ – of in dit geval gele – draad doorheen de Belgische motorcrossgeschiedenis.  Doorheen de jaren boekten Belgische toppers als Joël Robert, Sylvain Geboers, Gaston Rahier, Roger De Coster, Harry Everts, Georges Jobé,  André Vromans, Eric Geboers, Stefan Everts, Marnicq Bervoets, Joël Smets en Steve Ramon successen op Suzuki’s. En ook anno 2013 heeft Suzuki met Clément Desalle, Kevin Strijbos en Julien Lieber drie Belgische fabrieksrijders in dienst.

 

Dat Suzuki’s altijd goed vertegenwoordigd waren achter Belgische starthekken hoeft dan ook niemand te verbazen. Ook in 2014 bestaat het Suzuki motorcrossgamma uit 3modellen:  de RM85, de RM-Z 250 en de RM-Z 450. Deze laatste twee kregen voor 2013 al een behoorlijke update en dat wil zeggen dat de verschillen met de 2014-modellen minimaal zijn.

 

Beide viertaktmodellen kregen een nieuwe kleurenstelling maar ook die ligt eigenlijk in de lijn van de voorgaande jaren. Net zoals dit jaar zijn de 2014-modellen ook uitgerust met het excellente Renthal Fat Bar’ stuur en een Showa SFF (Seperate Function Fork) voorvork.  De echte veranderingen vonden dan ook onderhuids plaats.

 

 Bij de RM-Z 250 werden de nokkenassen aangepakt. Het profiel van de inlaatnokkenas werd gewijzigd terwijl bij de uitlaatnokkenas de timing veranderde. Deze ingrepen moeten voor een betere vermogensafgifte zorgen.  Suzuki’s MX2-machine kreeg nu ook een zuiger en een zuigerpin die volgens de Finite Element Method (FEM) zijn afgewerkt. Op beide viertaktmachines werd  de ECU (Engine Control Unit) opnieuw geprogrammeerd met het oog op betere starts. Op beide RM-Z's is de uitlaatdemper nu voorzien van boutjes ipv rivetten. Daardoor wordt het demonteren een stuk makkelijker gemaakt. 

 

RM85

 

De kleinste Suzuki-crosser bleef ongewijzigd en dat is al een aantal jaren zo. Het is nog maar de vraag of dat in de toekomst snel zal veranderen. Want zelfs bij Suzuki – dat de tweetaktpionier in de motorcross was – lijkt de kleploze krachtbrand in de vergeethoek belandt te zijn.

 

 

Prijzen Suzuki-crossers 2014

RM85                    € 4.699

RM-Z250               € 7.199

RM-Z450               € 7.499

 

Meer info en dealers op: www.suzuki.be