Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
MX 2013: KTM
Bart Jacobs | 21 nov 2012

KTM ontpopt zich voor 2013 eens te meer als hét motorcrossmerk bij uitstek.

 

Wie ‘motorcross’ zegt denkt dezer dagen haast automatisch aan KTM. Het Oostenrijkse merk beheerste de afgelopen jaren niet alleen het wereldkampioenschap – drie opeenvolgende wereldtitels in MX1 en MX2! – maar is ook alom aanwezig op alle niveau’s. Van clubwedstrijden over regionale wedstrijden tot op nationale niveau; overal zie je veel oranje achter de starthekken.

Die alomtegenwoordigheid heeft veel te maken met KTM’s uitgebreide gamma. Van de beginnende jeugdcrosser over de ambitieuze nationale rijder tot de veteraan die op clubniveau rijdt; KTM heeft voor iedereen wel een motorfiets.

Voor 2013 concentreerde KTM zich vooral op de SX-F 250 en de SX-F 450. Die SX-F 250 kreeg een grotere boring waardoor de KTM een hoger toerental aankan. Het blok werd bovendien compacter en lichter. Datzelfde geldt ook voor het blok van de SX-F 450 dat voortaan met slechts een nokkenas door het leven gaat. KTM voorzag de SX-F 450 van injectie een update waar sommigen al een tijdje op zaten te wachten.

Ook de SX-F 350 kreeg een update. De midrange KTM heeft nu iets meer pk’s. Naast de viertakten blijft KTM ook nog steeds tweetaktcrossers voor volwassenen bouwen. Geen revoluties hier maar wel een gestage evolutie. KTM blijft in de tweetakt geloven maar pakt (nog) niet uit met injectie op deze modellen. Nu er opnieuw werk gemaakt wordt van tweetaktklassen voor jonge rijders mogen we een verhoogde belangstelling oor de SX 125 verwachten.

 

Prijslijst 2013 KTM crossmodellen

SX 50 Mini: € 3.320

SX 50:          € 3.420

SX 65:          € 4.190

SX 85:          € 5.095 (keuze uit kleine en grote wielen)

SX 125:        € 7.290

SX 150:        € 7.590

SX 250:        € 8.090

SX-F 250:     € 8.490

SX-F 350:    € 8.850

SX-F 450:    € 9.190

 

 

Je vindt een introductiest van de 2013 KTM crossmodellen in MotorWereld 6-2012.