Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
MotoGP 2013: 5 redenen waarom het een straf seizoen wordt
Bart Jacobs | 5 apr 2013

Dit weekend barst het MotoGP-seizoen 2013 los in Qatar. 2013 belooft een bijzonder jaar te worden voor de MotoGP . Op 48 uur voor de eerste GP overlopen wij nog eens wat 2013 zo’n bijzonder seizoen zal maken.

1.Rossi zit terug op een Yamaha M1

 

Al is hij niet de favoriet bij de bookies dan zou het toch dwaas zijn om Rossis transfer van Ducati naar Yamaha Factory Racing niet als belangrijkste nieuw uitgangspunt te herkennen. Rossi zit terug op de motorfiets die hij eigenhandig groot gemaakt heeft: de Yamaha M1. En kijk, de Italiaanse megaster straalt weer als vanouds. De bedrukte Rossi die we vorig jaar in de Ducati-pitbox zagen, straalt weer als vanouds.

Rossi liet in Jerez zien dat hij nog steeds de snelheid heeft om vooraan te strijden. Bovendien is hij ook mentaal alles behalve uitgeblust. In een interview liet hij zich zelfs ontvallen dat hij nog tot z’n 40e wil blijven racen. Maar het valt af te wachten of de jonge garde, met teamgenoot Lorenzo op kop, de negenvoudige wereldkampioen veel zal toegeven.

 

2.Marc Marquez maakte indruk tijdens de voorseizoenstesten

 

Het Catalaanse Wünderkind Marc Marquez wordt door sommige journalisten weleens omschreven als “de volgende Rossi.” Zo ver durven wij echter niet gaan. Maar feit is dat z’n rondetijden op Sepang en het Circuit of the Americas een grote indruk hebben gemaakt bij insiders. Mogen we ons dan aan een stormachtige entree in de MotoGP – zoals die van Jorge Lorenzo in 2008 – verwachten? Misschien wel, nu al is zeker dat Marquez niemand onberoerd laat. Je bent of voor of tegen want z’n rijstijl is op z’n minst onorthodox te noemen.

 

3. De strijd om de wereldtitel: Lorenzo vs Pedrosa


De hype rond Rossi en Marquez mag dan leuk zijn maar de echte titelstrijd zou wel eens een zaak van Jorge Lorenzo en Dani Pedrosa kunnen worden.  Beide Spanjaarden vochten vorig jaar ook een robbertje met mekaar uit om de wereldtitel waarbij Mallorcaan Lorenzo aan het langste eind trok. Voor Dani Pedrosa moet het in 2013 nu maar eens echt gaan gebeuren. De kleine Catalaan zit al sinds 2006 in het Repsol Honda-fabrieksteam en zal dit jaar de hete adem van de ambitieuze Marquez in z’n nek voelen. Ondanks het flink gestoffeerde palmares van teammaat Rossi geldt die conclusie minder voor Jorge Lorenzo. Tijdens hun laatste seizoen als teammaten bij Yamaha Factory Racing – 2010 dus – kon Rossi op geen enkel ogenblik Lorenzo mentaal onder druk zetten.

 

4.  Outsiders strijden voor  “best of the rest”


Het mag duidelijk zijn dat de vier rijders van de twee Japanse fabrieksteamsMarquez en Pedrosa bij Repsol Honda en Lorenzo en Rossi bij Yamaha Factory Racing – de favorieten zijn voor dit seizoen. De strijd om de podiumtrapjes zal zicht dan ook grotendeels onder hen afspelen. Saai, misschien wel maar misschien ook niet. Want zoals altijd zijn er wel eens outsiders die het feestje van deze superhelden kunnen komen verstoren. Dan denken we in de eerste plaats aan Cal Crutchlow. De Brit vorig jaar tijdens de transfercarrousel naast een echt fabriekszitje maar zou bij Monster Tech3 Yamaha wel over heel goed materiaal beschikken. Dat bleek ook tijdens de voorseizoenstesten waarin hij zich als enige tussen de superhelden kon mengen. Crutchlows landgenoot en teamgenoot Bradley Smith heeft echter nog alles te bewijzen in de MotoGP. De Brit staat voor een leerjaar maar heeft toch potentieel anders zou een doorgewinterde teambaas als Hervé Poncharal hem geen MotoGP-contract aanbieden.

Bij Honda heten de satellietrijders Alvaro Bautista en Stefan Bradl. In 2012 lieten ze af en toe een stukje van hun potentieel zien. Misschien lukt het hen omdat in 2013 meer te gaan tonen. Maar makkelijk zal het alvast niet worden.

 

5. Ducati timmert aan de weg terug

 

Een constructeur die we nog niet belicht hebben is Ducati. De fabrieksrijders van het Bolognese merk – Andrea Dovizioso en Nicky Hayden – presteerden dan ook er matig tijdens de voorseizoenstesten. Nu Ducati onder Duits bewind staat waait er ook een nieuwe wind door Ducati Corse, de sportafdeling van de constructeur.  Technisch directeur Filippo Preziosi werd afgelopen winter aan de kant geschoven en vervangen door de Duitser Bernhard Gobmeier.

 

Ducati begon aan de wintertests met een behoorlijke achterstand maar lijkt die nu voor een stuk weggewerkt te hebben. Tijdens de eerste vrije training in Qatar zette Dovizioso een sterke vijfde tijd neer. Naast het fabrieksteam rijdt ook het Pramac-team met Desmosedici’s. Ben Spies kreeg van de Italianen een tweede kans om zich te bewijzen in de GP’s. Z’n teammaat is de jonge Italiaan Andrea Iannone. Beide rijders kunnen misschien wel een uitschieter laten optekenen maar zullen geen vaste waarden worden in de top-5.

 

 

 Foto: Image Globe/AFP