Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Meetoeren en -loeren: Col de Turini
Bart Jacobs | 18 nov 2013

De zomerse passage van een lezer over een legendarische bergpas.

 



De Col de Turini mag dan niet de weerklank van bepaalde Alpencols hebben,  toch heeft hij in 'l'hexagone' een legendarische status. In de Lage Landen is hij allicht niet echt bekend bij het brede publiek maar zal hij wel een belletje doen rinkelen bij de rallyliefhebbers. Deze bergpas met een top van 1607 meter, gelegen in het achterland van Nice, vormt dan ook de koninginneproef van de al even legendarische Rallye Monte-Carlo. Tot 1996 stond hij als nachtelijke klassementsproef op het rittenschema. De honderden kampvuren van rallysupporters vormden een feëriek beeld dat onlosmakelijk bij deze passage hoorde. Maar door de professionalisering van de rallysport moest de nachtproef op de Turini van het programma wijken. En dat was het begin van de terugval in populariteit van de rallysport in het algemeen en de Rallye Monte-Carlo in het bijzonder. Maar sinds 2012 prijkt deze legendarische rally opnieuw vooraan in de WRC-kalender en is ook de Turini terug van de partij. En hoe! Stonden 2012 vier passages over de Turini op het programma dan waren dat er dit jaar vijf. Maar door de publieksoverrompeling - rallyminnend Frankrijk was uitgelopen om het titanenduel tussen Sébastien Loeb en diens troonopvolger Sébastien Ogier te aanschouwen - moesten de twee laatste passages geschrapt worden.



De Turini is hoe dan ook de meest legendarische klassementsproef ter wereld. Wie midden januari, 's nachts en tegen de tijd een bergpas te lijf gaat moet uit het goede rallyhout gesneden zijn. Om op deze col te winnen moet je niet alleen de nodige stuurmanskunst hebben maar ook een meester-tacticus zijn. De wisselende weersomstandigheden - ijzel, sneeuw, dooien, nat, droog,... - die hier kunnen heersen maken deze klassementsproef ook tot hoofdbreker. Gelukkig was dat niet het geval voor Frederik Van Zande. Deze naar eigen zeggen vaste klant van 'Meetoeren en -loeren', bedwong afgelopen zomer de Turini aan boord van z'n Kawasaki Z1000SX. Voorzien van een GoPro-chestcam en een externe microfoon laat hij ons in onderstaand filmpje meegenieten. De passage van Frederik op de Turini kaderde overigens in een veel grotere reis (of moeten we hier van een toerproject gewagen?) die hem van Vielsalm naar Valencia voerde. Frederik maakt daarbij minimaal gebruik van autosnelwegen (zo'n 400 km op een totaal van 7.000 km) en verkende dus heel wat mooie stuurwegen in Duitsland, Frankrijk en Spanje. Check zijn beklimming van de Turini hieronder. 

 

Lezers die onboardbeelden willen delen met 'Meetoeren en -loeren' mogen zich altijd melden via email of Facebook.