Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Korte inhoud Motoren enToerisme oktober
Bart Jacobs | 26 sep 2013

Het oktobernummer van Motoren & Toerisme ligt nu in de winkel!

 

 

 

 

Nieuw, nieuwer, nieuwst

 

Als de blaadjes weer van de bomen beginnen te vallen komt zo stilaan ook het nieuws voor het volgende motorseizoen uit de lucht gedwarreld. En verschillende van die nieuwtjes hebben we al getest. Yamaha bewijst met de nagelnieuwe MT-09 driecilinder nog altijd één van de meest vooruitstrevende Japanse motorbouwers te zijn terwijl Royal Enfield en Indian voor de uitdaging stonden om nieuwe motoren te ontwikkelen zonder afbreuk te doen aan het verleden. Ook Moto Morini is stilaan uit zijn as aan het herrijzen met de bijzondere Rebello 1200 als uithangbord. Met de Triumph Scrambler gingen we in de Ardennen aan de slag alwaar we ontdekten dat de huidige hype van de allroad-motoren veel dieper geworteld zit dan velen vermoeden.

 

 

Light & medium touring

 

Het segment van de middenklasse motoren staat de jongste jaren keihard onder druk, maar omdat de redactie van Motoren&Toerisme altijd al een boontje heeft gehad voor de underdog bewijzen we in dit nummer dat je ook met machines uit het middensegment bijzonder leuke reizen en reisjes kunt maken. Met de Honda CBR500R en Kawasaki ER-6f opstap-toermotoren trokken we naar Noord-Nederland voor een biljartvlakke tweedaagse. De Ducati Hyperstrada stuurden we richting Friedrichshafen in Zuid-Duitsland voor een grondige test terwijl we met de BMW F800 GT en Yamaha Fazer 8 ABS GT de ferry in doken voor een vergelijkingstest op Engelse bodem. En redacteur Arno die we op de redactie steevast ‘De Kleine’ noemen sjeest op zijn kleine Kawasaki Ninja 300 lustig verder over A2 snelwegen in alle windrichtingen met deze maand een uitje richting Luxemburg op het menu. Medium cilinderinhoud? Maximaal rijplezier!

 

 

Vrede na de wreedheid

 

Met de achtste en laatste aflevering van de Roadbook Rally zit ook de editie  2013 van onze gesmaakte artikelenreeks er op.  André Paquay loodste ons in acht etappes door de geschiedenis van België en de laatste rit op West-Vlaams grondgebied is er eentje die teruggrijpt naar de wreedheid van de twee wereldoorlogen die hier diepe littekens in het landschap kerfde. Uiteindelijk sluit André wel af met een bezoek aan de Paxpoort in Ieper, in de hoop dat we een dergelijke gruwelijke oorlogswaanzin niet opnieuw moeten meemaken. En terwijl Paquay een punt zet achter de Roadbook Rally 2013 werkt de redactie al hard aan de editie van volgend jaar. Want net als goede wijn willen we ook deze artikelenreeks ieder jaar nog beter maken.

 

 

Op bezoek bij Avinton

 

In een tijd dat motormerken de zaken steeds mondialer aanpakken en hun productie naar het Verre Oosten verschuiven is het een verademing om vast te stellen dat de motor nog steeds jonge, innoverende kerels aantrekt die het hier willen maken. De Fransman Cédric Klein is zo’n man die de liefde voor techniek met de paplepel kreeg opgegoten en die met Avinton nu zijn eigen motormerk heeft. Olivier Kirkpatrick zocht Klein op in zijn atelier in Montpellier om er te zien hoe hij zijn motoren maakt en om te voelen hoe ze rijden.

Ook de Roadbook Rally is weer van de partij. Het volledige verslag en de antwoordkaart staan in Motoren & Toerisme. De routes kan u alvast hier downloaden.