Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Kawasaki gaat voor de Bagger-stijl
Bart Jacobs | 16 nov 2012

De Amerikaanse Bagger-stijl zou volgend jaar weleens definitief kunnen doorbreken in Europa. Ook Kawasaki brengt met z’n nieuwe Vulcan 1700 Voyager Custom een Bagger naar Europa.

Met z’n zwarte stroomlijn en laag kuipruitje toont de Voyager Custom zich meteen van z’n stoerste kant. Kawasaki haalde de inspiratie voor de opmerkelijke stroomlijn naar eigen zeggen bij Amerikaanse sportwagens uit de fifties en sixties. De verchroomde rand van de koplamp versterkt dit effect nog.

 

Bekijk je ‘m in profiel dan vallen vooral de lage, vloeiende lijnen op bij de Voyager Custom. Zoals het een Bagger betaamt is hij voorzien van twee zijkoffers. In het geval van de Kawasaki zijn die in kunststof uitgevoerd en hebben ze ieder een inhoud van 35 l.De stroomlijn is net als de tank en de spatborden van de Voyager Custom in het zeer opmerkelijke Metallic flat spark black uitgevoerd. Ook de zijpanelen en de zijkoffers kregen deze kleur. Voor de voorvork en wielen opteerde Kawasaki echter voor matzwart.

 

Dashboard

 

Kawasaki trok de gekozen stijl ook door tot in de tellerpartij. Al kunnen we het in dit geval misschien beter over een dashboard hebben. De ronde klokken doen immers denken aan het dashboard van een klassieke Amerikaanse wagen. Op het dashboard staan vier klokken met respectievelijk benzinemeter, snelheidsmeter, toerenteller en watertemperatuur.

 Dat de Voyager Custom wel degelijk een moderne motorfiets is blijkt uit het LCD-schermpje dat zich in het midden van het dashboard situeert. Daarop lees je onder andere de gekozen versnelling en het benzineverbruik af. Je bedient het LCD-schermpje met de knoppen die op de rechter stuurhelft staan. Met de knoppen op de linker stuurhelft bedien je dan weer de radio. Die radio (FM/MW/LW) bevindt zich net onder het dashboard. Via de radio kan je ook een iPod aansluiten om je favoriete muziek door de twee speakers van 40W te laten knallen.

 

Technisch


De Voyager Classic wordt aangedreven door het 1700 cc metende V-twin blok dat we van de Vulcan kennen. Het watergekoelde en geïnjecteerde blok heeft een vermogen van 73 pk maar zet wel een koppel van 136 Nm neer. De secundaire transmissie verloopt via een getande riem.

 

Zoals het een dikke custom past werpt de Voyager Classic heel wat gewicht in de weegschaal. Rijklaar weegt de Kawasaki maar liefst 382 kg. Om die massa veilig tot stilstand te brengen is de Voyager Classic voorzien van een K-ACT ABS-systeem. Cruise control zorgt voor extra rijcomfort.