Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Harley herleidt de Softail tot z'n essentie
Bart Jacobs | 2 feb 2012

Naast de Seventy-Two presenteerde Harley-Davidson nog een tweede nieuwigheid: de Softtail Slim. Ook deze Harley oogt retro, maar de Softtail Slim is gebaseerd op de ‘bobbers’ die in het naoorlogse Amerika opmars maakten.

De Softail Slim is volgens Harley een Softail die tot z’n essentie werd herleid. De motorfiets oogt inderdaad iets minder volumineus dan de reguliere Softails. De marketingafdeling van Harley heeft het over “mean and lean” en “old school”.  Bij deze Softail Slim staat de motor in het middelpunt van de belangstelling. Dat alles rond het 1690cc metende Twin Cam 103B-motorblok draait blijkt uit de manier waarop de krachtbron gepositioneerd is in het frame van de Softail Slim. Tussen het zadel en de benzinetank gaapt er een soort van ‘kijkgat’. Daardoor kan de berijder van de Softail Slim ten allen tijde de onder hem trillende Twin Can gadeslaan.

Het is tijd om het motorblok opnieuw de blinkvanger van de motorfiets te maken," zegt seniorontwerper Casey Ketterhagen. "Dus zetten we de Softail op dieet om de omvang van de motorfiets te verkleinen. Versmal de achterkant met een smalle band en een kort achterspatbord en je blik zal naar het midden van de motorfiets gezogen worden.”

Om de achterkant van de motorfiets eenvoudig en strak te houden, heeft de Slim gecombineerde rem-, knipper-en achterlichten in één behuizing.  De steunen van het achterspatbord liggen bloot, waardoor men het gesmede staal en de bevestigingsbouten kan zien. Een dunne voorgevormde zwart leren riem bedekt de naad van de brandstoftank. Het motorblok wordt afgewerkt met gepolijste in plaats van chromen deksels en zwarte cilinders. Het voorspatbord is verkort om de dikke voorband zichtbaarder te maken.

 "Mijn eigen motor heeft zelfs geen voorspatbord," zegt Ketterhagen, "maar helaas kunnen we niet zo ver gaan bij een productiemodel. De Slim is geïnspireerd op de eigengebouwde customs uit het midden van de jaren 1940 en 1950. We gebruikten hiervoor een aantal onderdelen die doen denken aan die tijd, zoals het zogenaamde Hollywood-stuur.

 

Het Hollywood-stuur, te herkennen aan zijn brede kromming en verstevigende dwars geplaatste buis, was oorspronkelijk een accessoire voor vooroorlogse Harley-Davidson modellen met een Springer® voorvork. Ketterhagen denkt dat de naam verzonnen werd omdat de eigenaars die in die tijd de dwarsbalk gebruikten om er lichten en tassen op te monteren die de bikes een overdreven Hollywood stijl gaf. Verwijzingen naar vormgeving uit andere periodes omvatten een 'cat eye'-tankconsole in glanzend zwart met retro snelheidsmeter, halve maan treeplanken, een satijnzwart ovaal luchtfilter en zwarte glanzende velgen en wielnaven. De vorm van het solozadel is specifiek ontworpen voor de Slim en de bekleding is afgewerkt met een sierlijk stikselpatroon.

 

"Het zadel geeft je eerder het gevoel in de motor te zitten dan erop," zegt Ketterhagen. "Het stuur staat vrij laag zodat je tijdens het rijden een onbelemmerd uitzicht hebt. Ook dit bevestigt het elementaire ontwerp van de motorfiets, een echte back-to-basic bike."

 De Softail Slim is verkrijgbaar in Ember Red Sunglo, Vivid Black en Denim Black.