Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Enduro 2014: KTM
Bart Jacobs | 18 nov 2013

De 2014-modellen van ‘Big Orange’.

 

Voor wie het nog niet door heeft: KTM is en blijft de absolute marktleider in Enduroland. De Oostenrijkers beheersen niet alleen in Europa de belangrijkste markten (Frankrijk, Italië, Duitsland, Groot-Brittannië) maar beginnen ook overzee (de Verenigde Staten, Canada, Australië, Zuid-Afrika) steeds zwaarder te wegen. Is KTM op de globale motormarkt nog steeds een ‘klein duimpje’ dan mogen we binnen het endurosegment wel spreken van ‘Big Orange’.  Die bijnaam vertaalt zich ook naar het endurogamma van de Oostenrijkers. Dat telt maar liefst 15 verschillende modellen. Gaande van de EXC 125 tot en met de EXC 500

 

 

Standaardmodellen

 

De sterkte van het KTM-gamma schuilt ondermeer in de uitgebreidheid ervan. Zo kan zowat iedereen zijn of haar gading vinden. Naast de motorfietsen voor de enduroklassen E1 (EXC 125, EXC-F 250), de E2 (EXC 250, EXC 450) en de E3 (EXC 300, EXC 500), worden de gaten opgevuld door de EXC 200 en de EXC-F 350. En dat betekent dat je 4 tweetakt- en 4 viertaktmodellen hebt. Voor 2014 richtte KTM zich vooral op de populaire EXC-F 250. Die kreeg een compleet nieuw blok en heeft nu meer koppel in het lage en midden toerengebied.  De overige viertakten (EXC-F 350, EXC, 450 en EXC 500) ondergingen wijzigingen aan de cilinderkop en kregen nieuwe krukaslagers.

 

De tweetaktmodellen ondergingen ook enkele wijzigingen voor modeljaar 2014: nieuwe membraaninlaten, nieuwe cilinderkop en een nieuw startsysteem.  Alle standaardmodellen ondergingen samen ook een aantal wijzigingen. Zo kregen ze ondermeer een nieuwe luchtinlaat, een nieuwe koplamp, een nieuwe kettinggeleider, nieuwe kroonplaten en een nieuwe tankdop. Alle standaardmodellen zijn afgebouwd met hoogwaardige componenten zoals WP vering, Brembo remmen, Excel wielen en een stuur van het Franse Neken.

 

Six Days-lijn


Naast de standaardmodellen heeft KTM ook nog de Six Days-lijn. Je kan dit subgamma vergelijken met de Racing-lijnen van boetiekmerken (zei Gas Gas en Beta). De Six Days-lijn loopt nagenoeg gelijk met die van de standaardmodellen. Alleen de EXC 200 – de meest recreatief getinte der KTM enduro’s - zal je niet in Six Days-trim vinden.  Betere prestaties moet je van de Six Days-modellen niet verwachten wel hebben ze een hoger afwerkingsniveau. Daarbij springt de 4CS voorvork van WP het meest in het oog. Verder hebben deze modellen ook extra bescherming (carterplaat, carbon uitlaatprotector en radiatorprotector) en een andere tellerpartij. De overige verschillen zijn vooral optisch. Naast de Six Days graphics springen de zwarte wielen van Giant daarbij het meest in het oog.

 

 

Freerides

 

Wie in het nochtans zeer uitgebreide assortiment van KTM enduro’s toch nog z’n gading niet vindt, kan misschien nog aan z’n trekken komen bij de Freerides. De softenduro van KTM kreeg een update voor 2014. Bovendien maakt een tweede Freeride-model z’n opwachting. Met de Freeride 250 R brengt KTM een offroadmotor die de tweetaktliefhebbers over de streep moet trekken. 

 

Studio- en actiefoto's van beide KTM Freerides vind je op onze Facebookpagina

 

Prijzen KTM off-road 2014

EXC 125                               € 7.590

EXC 200                               € 7.690

EXC 250                               € 8.050

EXC 300                               €  8.650

EXC-F 250                           € 9.070

EXC-F 300                           € 9.300

EXC 450                               € 9.440

EXC 500                               € 9.530

EXC 125 Six Days              € 8.150

EXC 250 Six Days              € 8.770

EXC 300 Six Days              € 9.310

EXC-F 250 Six Days          € 9.720

EXC-F 350 Six Days          € 9.880

EXC-F 450 Six Days          € 10.010

EXC-F 500 Six Days          € 10.210

Freerider 250 R                € 6.640

Freeride 350                      € 7.450