Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Eén promotor voor MotoGP en WK Superbike
Bart Jacobs | 5 okt 2012

Deze week raakte bekend dat Bridgepoint het WK Superbike vanaf volgend seizoen bij MotoGP-promotor Dorna Sports onder brengt. Daarmee komt de mondiale racerij in een nieuwe fase terecht. Bovendien lijkt er ook een einde te komen aan de prestigestrijd tussen beide kampioenschappen.

 

De Britse investeringsmaatschappij Bridgepoint kocht MotoGP-promotor Dorna in 2006. Op dat ogenblik stond het GP-kampioenschap zowel in sportief als economisch oogpunt op een hoogtepunt.  Vorig jaar kreeg Bridgepoint ook Infront Motorsport, de promotor van het WK Superbike, in handen toen het moedermaatschappij Infront Sports Marketing overnam. 

 

Tot dan toe had er steeds een prestigestrijd gewoed tussen het traditionele en prestigieuze wereldkampioenschap snelheid (MotoGP) en het op productieregels gebaseerde WK Superbike. Ook dit seizoen woedde die strijd voort. Honda’s competitieafdeling HRC speelde daarin een belangrijke rol.  HRC-baas Shuhei Nakamoto zag het niet zitten dat MotoGP-baas Carmelo Ezpeleta een verplicht eenheids-motormanagementsysteem wou invoeren in de MotoGP. Nakamoto vond dat de technische beperkingen die de invoeringen van zo’n systeem met zich meebrengen de ontwikkeling van elektronica voor standaardmotorfietsen zou afremmen.

 


Eén koepel: Dorna Sports


Deze week maakte Bridgepoint bekend dat Dorna Sports ook de leiding zal krijgen over het WK Superbike. Daarmee wordt Infront Motorsport – en Superbike-bezieler Paulo Flammini - buiten spel gezet. Bridgepoint stelt dat het WK Superbike geïntegreerd zal worden in de Dorna-groep maar dat beide kampioenschappen apart geleid zullen worden. De bedoeling is dat beide kampioenschappen zich op hun eigen terrein zullen focussen. Het WK Superbike als productiekampioenschap en de MotoGP als prototypekampioenschap.

 

Beide kampioenschappen krijgen gemeenschappelijke marketing en commerciële strategieën. Op dat vlak zullen ze bijgestaan worden door sportmarketingbedrijf Infront. Dorna Sports-baas Carmelo Ezpeleta toonde zich alvast enthousiast: “We zijn blij om de twee sterkste wegracekampioenschappen ter wereld onder een dak te hebben. We verwachten dat we beide met hun eigenheden verder kunnen ontwikkelen en versterken als aparte entiteiten. Tegelijkertijd zullen we met teams, constructeurs, circuituitbaters, sponsors en TV-zenders blijven werken om de fans de beste ervaring ooit te kunnen bieden.”

 

Naast de MotoGP en het WK Superbike is Dorna Sports ook de promotor van het Buckler CEV (Spaans kampioenschap) en het EK Wegrace.

 

Foto: Image Globe/AFP