Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Ducati Multistrada D Air is wereldprimeur
Thierry Sarasyn | 15 apr 2014

Door de handen in elkaar te slaan, hebben Ducati en Dainese voor een wereldprimeur gezorgd. De Multistrada D Air is de eerste productie motorfiets die in combinatie met een jas een draadloos airbagsysteem aanbiedt.

Het moet geleden zijn van toen Robert de Niro en Al Pacino voor het eerst samen acteerden in Heat, dat het samenkomen van twee grootheden voor zoveel vuurwerk zorgde. Of was het toen Elke Van Elderen het bed in dook met Regi? Anyway, Ducati en Dainese hebben de handen in elkaar geslagen om de Multistrada D Air te ontwikkelen. Dat wil zeggen dat er een nieuwe versie van de Multistrada komt, de 1200 S Touring D Air. Dat is eigenlijk een S Touring met daarop het ingenieuze D Air systeem. Althans de software ervan. Het systeem zelf zit in je jas en is het D Air airbag systeem van Dainese. Ducati is daarmee niet de eerste of enige fabrikant die een airbag systeem standaard aanbiedt. Honda deed het al met de GoldWing. Alleen zit de Honda airbag in de motor en helpt hij alleen bij frontale botsingen. Ducati is wel de eerste die een impact van gelijk welke kant opvangt én ze doen dat met een airbag die je volledige lichaam omhult. De motor en de airbag in je jas communiceren via twee simultaan werkende draadloze systemen.

 

Door sensoren vooraan én achteraan de motor worden via een afzonderlijke ECU signalen naar de D Air jas doorgegeven. Die zorgt ervoor dat er binnen de 45 duizendsten van een seconde een airbag opgeblazen wordt die zowel de borst, nek, sleutelbeen als de rug beschermt. Je mag ‘opblazen’ hier gerust vervangen door ontploffen, want eer je een vest op amper 4honderdsten vol met lucht pompt, moet er al redelijk wat druk ontwikkeld worden. Het systeem bevindt zich onderaan een Dainese onderjas en maakt je anderhalve kilo zwaarder. Een avondje McDonalds, quoi.

 

Je voelt dat extra gewicht niet of nauwelijks als je de jas aantrekt. Het voelt niet anders aan dan je doorsnee rugbeschermer. Dat wordt wel even anders als het D Air systeem geactiveerd wordt. We probeerden het zelf uit. Niet al rijdend, maar door het systeem stilstaand te laten activeren. Het is even schrikken als de zaak in gang schiet, maar in minder dan een oogwenk (en dat mag je letterlijk nemen), heb je een beschermend harnas rond je romp. De klap die je krijgt is vergelijkbaar met het plat op je buik op het water vallen. Maar dan rondom je heen. Duidelijk voelbaar, maar  je hebt wel onmiddellijk een met lucht gevuld harnas dat 73 procent meer impact wegneemt dan een rugbeschermer. En die werkt alleen maar aan de achterkant. Indrukwekkend. Het D Air systeem op de Multistrada S Touring kost 700 euro extra. Dat brengt de prijs in België op 20.890 euro. De D Air jas zelf kost 849 euro. Dat is dus 1549 euro extra. Iets meer dan een ABS systeem, maar het biedt wel een zeer grote toegevoegde waarde. Je kunt ook voor een volledige Dainese textieljas gaan met een D Air binnenjas, die kost dan 1690 euro ipv 849 euro.

 

Voor een meer gedetailleerde uitleg over de Ducati Multistrada S Touring D Air kun je terecht in het mei-nummer van MotorWereld en Motoren & Toerisme.