Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Dirty Metal: Unit Skycraft
Bart Jacobs | 11 dec 2013

Een exclusieve machine voor een extreme sport.

 

 

Als redacteur moet je voorzichtig zijn met woorden als ‘extreem’ en ‘exclusief’. Gebruik je ze te veel dan verliezen ze al erg vlug hun kracht. En dus halen we die termen maar met mondjesmaat boven. Bijvoorbeeld, als we het over de Unit Skycraft hebben.

 

 

Het Australische Unit is helemaal geen motormerk. Maar het street wear-merk zit wel al jaren in het motorcross- en FMX-wereldje verankerd. Unit is nét dat anders dan de overwegend Amerikaanse concurrentie. De kleren zijn vaak nog iets meer flashy en de advertenties zijn over het algemeen pikant. Maar Unit wou zich ook nog op een andere manier onderscheiden. Het wou de ultieme motorfiets voor Freestyle Motocross bouwen.

 

 

Een FMX-machine mag dan simpel lijken – en is dat ook – maar moet aan een lange lijst van criteria voldoen. Zo moet de machine uiteraard handelbaar zijn maar ook explosief als het op acceleratie aankomt. Dat maakt dat Freestylers anno 2013 nog steeds overwegend voor tweetaktmachines kiezen. Al zijn er wel een aantal die aardig met een viertaktmachine uit de voeten kunnen.  Daarnaast moet een FMX-machine zowelvederlicht  als ijzersterk zijn. Door de grote en verre sprongen worden er bij het landen immers enorme krachten uitgeoefend op het  rijwielgedeelte.

 

 

Het concept voor een eigen Unit FMX-machine kwam van medeoprichter Ian Everest. De Australiër ging voor de uitvoering ervan echter aankloppen bij Triple Eight Race Engineering.  Triple Eight is het bedrijf dat in de Australische V8 Supercars-serie het Red Bull Holden-team runt. Zoals het een autosportteam van dat kaliber betaamt kunnen ze bij Triple Eight wel uit de voeten met carbon en titanium. En dat was nodig want de Unit Skycraft is grotendeels uit deze twee dure materialen opgetrokken.

 

 

Triple Eight-ingenieur Ludo Lacroix overzag de bouw van de Unit Skycraft.  De motorfiets werd opgebouwd rond het tweetaktblok van een KTM SX 250. Bij het ontwerp van het frame werd volledig rekening gehouden met de noden van een FMX-rijder. De Skycraft werd om te beginnen zo smal mogelijk gehouden. Dat deed Triple Eight door slechts een centraal geplaatste radiator te gebruiken ipv twee. Daarnaast werd de Skycraft ook van handgrepen voorzien om een aantal manoeuvres te vergemakkelijken.  Uitlaten waren altijd al hinderlijk voor een FMX-rijder en bovendien was het gevaar op brandwonden niet onbestaande. Op de Skycraft werd de uitlaat omgeleid naar de achterbrug. De demper zit er ter hoogte van de wielas.

 

 

Een van de belangrijkste troeven van de Skycraft is z’n lage gewicht. Met een drooggewicht van 75 kg weegt hij zo’n  21,5 kg minder dan een KTM SX 250. Die enorme gewichtsbesparing bereikte Triple Eight vooral door het gebruik van carbon en titanium. Niet alleen voor de monocoque en achterbrug maar ook voor de wielen en assen. Bovendien spaarde men nog zo’n 1,5 kg uit door voor een luchtgeveerde voorvork van Showa te kiezen.

 

 

De Unit Skycraft zit voorlopig nog maar in de prototype-fase maar Unit sluit niet uit dat deze motorfiets ooit in (beperkte) productie zal gaan. En dat zou betekenen dat hij meteen de eerste kant-en-klare freestyle-motorfiets zou worden. Wait and see…

 

 

Technische gegevens Unit Skycraft:

Motor: watergekoelde, tweetakt eencilinder (KTM)

Cilinderinhoud: 250 cc

Frame: Carbon monocoque met geïntegreerde benzinetank

Voorvork: luchtgeveerde upside-down voorvork van Showa

Achtervering: monoshock met titanium veer.

Achterbrug: carbon met geïntegreerde uitlaat

Wielen: carbon velgen, titanium assen

Stuuruitslag: vergroot/aanpasbaar

Drooggewicht: 75 kg

 

 

 

Foto's: Unit