Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
De Klassieker: Vincent Black Shadow
Bart Jacobs | 9 okt 2013

De nieuwe reeks ‘De Klassieker’ beginnen we met een absolute klassieker: De Vincent Black Shadow.

 

Toen de Vincent in 1949 de Black Shadow op de markt bracht was dit de snelste productiemotorfiets ter wereld. De constructeur uit Stevenage (in het graafschap Hertfordshire, ten noordwesten van Londen) had in de jaren ‘30 al hoge ogen gegooid met de Rapide. De Black Shadow borduurde eigenlijk verder op de B-versie van die Rapide die in 1946 werd gelanceerd.

 

De Black Shadow beschikte met z’n V-twin van 998cc over een van de zwaarste motorblokken van die tijd. Het ontwerp voor deze krachtbron met een blokhoek van 50° kwam van de Australische ingenieur Phil Irving. Nadat deze begin jaren ’30 door Vincent HRD was aangetrokken kon het merk eindelijk afstappen van de JAP-motoren die tot dan als krachtbron hadden gefungeerd. Bij  de lancering van de Black Shadow in 1949 claimde constructeur Vincent dat het “de snelste en veiligste motorfiets ter wereld is”. Een uitspraak die misschien een beetje tegenstrijdig kan klinken maar wel waargemaakt werd door de Black Shadow.


Meer dan 60 jaar na datum is het misschien moeilijk in te beelden dat de Vincent Black Shadow als absolute top van de motorproductie gold.  Maar we mogen gerust stellen dat dit een superbike avant la lettre was.  De Vincent was dan ook z’n tijd ver vooruit. De stoterstangenmotor fungeerde tegelijk ook als dragend onderdeel van het chassis. Een staaltje van technisch vernuft dat zelfs vandaag nog een belletje doet rinkelen bij de liefhebbers van premium superbikes.  Daarnaast beschikte de Black Shadow zowel vooraan als achteraan over dubbele trommelremmen.

 

Nog een technisch hoogstandje was de zogenaamde Girdraulic voorvork, een parallellogram voorvork met veringelementen. De Black Shadow starten kon echter nogal tegen vallen. De dikke V-twin moest immers per kickstarter tot leven gewekt worden.  Om dat proces toch een beetje te vergemakkelijken monteerde Vincent een decompressiehendel aan de linker stuurhelft. Het stuur van de Black Shadow was ook opmerkelijk aangezien het nagenoeg volledig plat was. Alleen de uiteinden bogen een beetje naar onder. Je zou kunnen stellen dat dit de voorloper van de huidig clip-ons was.  Anders dan de concurrentie gebruikte Vincent geen spatborden van chroom maar van roestvrij staal.

 

Ondanks z’n opmerkelijke status was de  Black Shadow niet zo heel lang in productie. In 1955 stopte constructeur Vincent ermee omdat de motorfiets gewoonweg te duur was om te produceren. Maar tegen die tijd was de Black Shadow al uitgegroeid tot een icoon en anno 2013 is hij dat nog steeds. Dat bleek nog maar eens toen eind april dit jaar een Black Shadow uit 1952 voor 135.000 Euro onder de hamer ging tijdens Bonhams Spring auction in Stafford.

 

Technische gegevens Vincent Black Shadow (1949)

Motor: luchtgekoelde viertakt, tweecilinder in V met stoterstangen

Cilinderinhoud: 998cc

Maximaal vermogen: 55 pk aan 5.700 opm

Versnellingsbak: vierbak

Secundaire overbrenging: ketting

Frame: ruggengraatframe met motor als dragend onderdeel

Remmen: voor- en achteraan, dubbele 178 mm trommelremmen

Gewicht: 208 kg

Topsnelheid: ca. 196 km/u

Geschatte prijs 2013: tussen de 120.000 en 135.000 Euro