Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
De Klassieker: Honda RS 1000
Bart Jacobs | 25 feb 2013

Uit de motorfietsen die aangeboden werden voor de veiling van H and H in Duxford, springt er een uit. Het is de Honda RS 1000-fabrieksmachine van Mick Grant uit 1979.

 

Yorkshireman Mick Grant was in de jaren ’70 en ’80 een van de sterkhouders van de Britse racerij. Een gedeelte van die periode bracht Grant door in dienst van Honda Britain. In 1979 zou hij aan de Isle of Man TT deelnemen met een fabrieksmachine: de RS 1000. Op het menu stonden de Formula  1 TT en de Classic 1000 TT. Door een blessure moest Grant verstek geven voor de eerste race. In de Classic lag de Yorkshireman zevende voor hij opgaf.

 

De RS 1000 was ontworpen voor de Formula 1-klasse. Die klasse was in het leven geroepen onder impuls van de Britten. Nadat in 1976 de TT voor de allerlaatste keer meetelde voor het WK Wegrace (vanaf 1977 vond de Britse GP dan plaats op Silverstone) was men bezorgd om de toekomst van de Isle of Man TT. Daarom werd de Formula1-klasse in het leven geroepen. In deze klasse mochten viertakten tot 1000cc uitkomen.

 

De Formula 1-klasse wordt dan wel als een voorloper van het WK Superbike gezien, toch was het uitgangspunt enigszins anders. De Formula 1’s waren dan ook onvervalste prototypes. De RS 1000 werd door Honda’s competitieafdeling SRC (Service Racing Center – de voorloper van HRC) ontworpen en gebouwd. Het frame was specifiek voor de racerij ontworpen terwijl het blok gebaseerd was op dat van de CB900 straatmotor. Het vier-in-lijn motorblok werd opgeboord tot 1000cc.

 

Naast de Formula 1-klasse zou de RS 1000 ook ingezet worden in de enduranceracerij en het AMA Superbike-kampioenschap. Morgen is het exemplaar van Mick Grant uit 1979 het klapstuk van H and H’s veiling in Duxford. Het Britse veilinghuis schat dat de waarde van de RS 1000 ergens tussen de £ 60.000 en 70.000 ligt.