Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
DE 14 van 2014: Triumph Thunderbird Commander
Bart Jacobs | 22 jan 2014

Triumph gaat de Amerikaanse toer op.


In “De 14 van 2014” presenteren we jullie de – volgens ons – 14 belangrijkste, opmerkelijkste en leukste nieuwe motorfietsen voor 2014. Dit zijn de modellen die het motorjaar 2014 smaak, kleur en schwung zullen geven!

 

Triumph van 2014 vinden was niet echt een moeilijke opgave. De Thunderbird Commander is immers de enige echte nieuwigheid in het Triumph-gamma.  De machine mag dan wel in heel Europa z’n opwachting maken toch is de Thunderbird Commander in de eerste plaats op de Amerikaanse markt gericht.

 

Amerikanen en Britten zijn niet altijd de beste vrienden geweest. Denken we maar aan de onafhankelijkheidsoorlog of schurken met een Brits accent in Amerikaanse actiefilms. Tussen de soms ietwat stijve Britse attitude en de vrijpostige manier waarop Amerikanen zich de wereld lijken toe te eigenen botst het wel eens. Maar al zetten ze reeds in 1776 de ‘Poms’ aan de deur, toch hebben de Amerikanen altijd al een hang naar alles wat Brits is, gehad. Die hunkering naar dingen uit het oude thuisland verklaren is niet makkelijk. Konden we dat wel dan heette deze site allicht www.psychosite.be ipv www.demotorsite.be . Maar goed, reeds in de jaren ’50 en ’60 waren de Amerikanen in de ban van Britse motorfietsen. De Britse twins werden op verschillende terreinen ingezet.  De Nortons en Triumphs waren niet alleen populair als straatmotoren maar ze stonden ook hun mannetje op de dirt track-pistes, op racecircuits en zelfs in woestijnraces.  In de jaren ’70 moesten de Britten echter stelselmatig terrein prijsgeven aan de Japanse fabrikanten.


Een van de redenen waarom de Britse motorindustrie begin jaren ’80 nagenoeg volledig in het slop zat was de sterke terugloop op hun grootste afzetmarkt; de Verenigde Staten.  Dik 30 jaar later heeft Triumph opnieuw een plaatsje weten te veroveren op de Amerikaanse markt. Dat deed het onder andere dankzij een uitgekiende sportpolitiek waarbij een aantal modellen naadloos binnen de AMA-reglementering past. Zo worden Thruxtons ingezet tijdens Cup Races, veroveren Dirt Trackers op basis van de Bonneville opnieuw de aarden ovalen van de Mid West en laat de Daytona 675 R knappe dingen zien in het AMA Daytona Sportsbike-kampioenschap.

 

 

Naast die inmenging in de Amerikaanse motorsport wil Triumph uiteraard ook scoren op de motormarkt zelf.  Dat moet gebeuren met een aantal op de Amerikaanse smaak gerichte modellen.  Voor 2014 ontwikkelde Triumph met de Thunderbird Commander een compleet nieuwe cruiser. De Commander is op de bestaande Thunderbird geënt. Een dikke paralleltwin van 1.597 cc moet  als krachtbron de Amerikanen over de streep trekken. En puur op trekkracht zou dat best wel eens kunnen lukken want met een koppel van 151 Nm trekt de Commander als een heuse ‘freight train’. Is het blok van de Commander gelijk aan dat van de standaard Thunderbird dan is het uiterlijk dat niet. Een oogopslag op de uit de kluiten gewassen voorpartij volstaat om te weten bij welke Amerikaanse concurrent Triumph de mosterd voor dit model heeft gehaald.  Ook de shotgun-uitlaten, de ‘white wall’ banden en de leren zadelzakken moeten van de Brit een ‘Yank’ proberen te maken.

 

 

Wie gek is op de Amerikaanse manier van cruisen heeft er met de Triumph Thunderbird Commander een alternatief bij. Anders dan sommige Japanse concurrenten heeft men bij Triumph niet voor een V-Twin gekozen. Puur Brits conservatisme of gewoon vertrouwen in eigen kunnen?  Dat er over de Grote plas vraag zal zijn naar deze motorfiets hoeft niet te verbazen. Of Europeanen echter British beef withhot sauce’ kunnen smaken zal nog moeten blijken.