Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
De 14 van 2014: KTM RC 125
Bart Jacobs | 6 jan 2014

KTM zet de lijnen uit voor een nieuwe generatie lichte sportmotoren.

 

 In “De 14 van 2014” presenteren we jullie de – volgens ons – 14 belangrijkste, opmerkelijkste en leukste nieuwe motorfietsen voor 2014. Dit zijn de modellen die het motorjaar 2014 smaak, kleur en schwung zullen geven!

 

De druk om bij KTM voor de ongenaakbare 1290 Super Duke R te kiezen was hoog. Ontzettend hoog. Maar toch konden we eraan weerstaan. Bovendien denken we dat de RC 125 simpelweg beter zal verkopen, al is het maar omdat hij binnen het bereik van meer mensen ligt.

 

Ik kan me al voorstellen dat vele ‘hardcore motards’ toch even hun neus ophalen voor een lichte machine als de RC 125. Vreemd, want deze machine heeft naar onze bescheiden mening minstens evenveel bestaansrecht als de Super Duke R. Al was het maar omdat KTM met de RC 125 wel eens een hele nieuwe generatie van sportieve motorrijders in het zadel zou kunnen helpen.  Wij voorspellen dan ook dat de RC 125 dezelfde weg zal opgaan als z’n naakte broertje de Duke 125. De lichtste Duke was al een verkoopsucces en effende dus het pad voor de RC 125.

 

De RC 125 oogt met z’n stroomlijn echter een pak sportiever dan de Duke. Met z’n hoogwaardige veringcomponenten van WP maakt hij meteen al het verschil met de Japanse concurrentie – Honda CBR125R en Yamaha YZF-R 125. KTM rustte de RC 125 ook uit met remcomponenten van Brembo-dochter BYBR (By Brembo) en dus weet je dat je op dat vlak goed zit. Het buizenchassis van de RC 125 doet dan weer denken aan de RC 250 GP waarmee KTM de voorbije twee jaar het WK Moto3 domineerde.

 

Toch is de grootste troef van de RC 125 z’n stroomlijn. Zonder deze zou de RC 125 eigenlijk een Duke 125 zijn. KTM’s designbureau Kiska tekende voor een bijzonder futuristische en tegelijkertijd agressieve look.  Door uitgerekend nu een lijn van lichte sportmotoren – er zijn ook nog de RC 200 en de RC 390 – te lanceren gaat KTM tegen de trend in die naked bikes dicteert.  Door  de lancering van de drie lichte sportmachines injecteert KTM het lichte sportsegment met vers bloed.

 

 

Dat de RC 125 gesmaakt zal worden door sportieve jongeren lijkt ons nu al een certitude maar we zouden deze motorfiets in de toekomst ook een andere rol willen zien spelen. Gezien KTM’s uitermate sportieve DNA – denk maar aan de slagzin ‘Ready to race’  -  zou de RC 125 ook ideaal zijn als cupmotor. Voor 2014 zal het niet meer lukken maar we zouden in de nabije toekomst de RC 125 en/of een van z’n twee broertjes  toch graag in actie zien op de vaderlandse circuits.Hopelijk denken ze daar in Mont-Saint-Guibert (waar KTM Belgium gevestigd is) ook zo over...

 

De KTM RC 125 zal in België € 4.699 gaan kosten.

 

 

Foto: KTM Images/H. Mitterbauer