Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
De 14 van 2014: BMW R 1200 RT
Bart Jacobs | 3 jan 2014

BMW’s klassieke toerboxer maar dan nog beter.

 

 

In “De 14 van 2014” presenteren we jullie de – volgens ons – 14 belangrijkste, opmerkelijkste en leukste nieuwe motorfietsen voor 2014. Dit zijn de modellen die het motorjaar 2014 smaak, kleur en schwung zullen geven!

 

 

Het was niet makkelijk om uit de line-up van BMW dé machine voor 2014 te selecteren. Uiteindelijk opteerden we dan toch niet voor de hippe Nine-T of de sportieve S 1000 R maar wel voor de BMW R 1200 RT. Toegegeven, het lijkt alsof we met deze machine op veilig spelen maar dat is helemaal niet zo. De 2014 BMW R 1200 RT is de nieuwste verschijningsvorm van dé oer-BMW bij uitstek: de boxer-toerer.  De machine was altijd al populair maar moest het de laatste jaren in eigen huis afleggen tegen de alomtegenwoordige GS en GS Adventure.  De GS mag dan een allrounder zijn en uitermate geschikt om te reizen dan is de RT dat toch een tikkeltje meer. En waarom? Gewoon omdat de stroomlijn – of moeten we hier over een ‘toerkuip’ gewagen – van de RT nu eenmaal meer comfort biedt.

 

 

In de pikorde der BMW toermachines bekleedt de RT niet eens de eerste plaats. Die eer gaat immers naar de K1600 GTL. Dat neemt echter niet weg dat de boxer-toerer nog steeds een populaire machine is. Ten eerste vanwege de prijs – een boxer blijft toch een stuk voordeliger ten opzichte van een zes-in-lijn – maar ook vanwege z’n unieke krachtbron.  Dat de RT met Duitse precisie ontworpen, ontwikkeld en gebouwd werd is mooi meegenomen maar de unieke karakteristieken van het boxer-blok vormen toch de kers op de taart.

 

 

Voor 2014 voorzag BMW de RT dus eindelijk van waterkoeling.  Dat lijkt achter de trend aanhoppen want nagenoeg alle zware motorfietsen kregen dertig jaar geleden al waterkoeling. Het pleit voor de boxermotor dat hij het zo lang zonder vloeistof heeft uitgezongen. Dat het blok er  ineens 15 pk bij krijgt - en nu dus 125 pk heeft -  is aardig meegenomen. Bovendien treedt de RT qua elektronica nu ook helemaal de 21e eeuw binnen. Getuige daarvan zijn het TFT-schermpje en verschillende rijmodi.   Wie meer wil kan dat nu ook krijgen zo kan je opteren voor de elektronisch bediende ESA-vering en elektronische schakelhulp.

 

 

De nieuwe RT wordt allicht dé toermachine van 2014. Hij weet perfect moderne technologie met traditie te combineren. De échte boxer-purist haalt misschien z’n neus op voor zoveel nieuwe technologie maar deze update was broodnodig om de RT een verdere toekomst te geven. En die heeft deze BMW nu misschien wel meer dan ooit.

 

 

Foto: BMW Group Press