Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Belgische motormarkt: Wat brengt de toekomst? Deel1
Bart Jacobs | 7 feb 2013

De afgelopen weken gingen we bij een aantal importeurs op de koffie. We beperkten ons daarbij tot de constructeurs van wegmotoren. We polsten hen naar hun verwachtingen, ambities en toekomstperspectieven. Op basis van hun antwoorden proberen we een beeld te schetsen van hoe de Belgische motormarkt dit jaar en de komende jaren eruit zal gaan zien.


In onze rondvraag voelden we de verantwoordelijken van de volgende merken aan de tand: Aprilia, BMW, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, KTM, Moto Guzzi, MV Agusta, Suzuki, Triumph Victory-Motorcycles en Yamaha. We spraken er telkens met of de marketing manager of de sales manager.

Deel 1: Wat zijn de twee voornaamste nieuwigheden voor 2013?

Met deze eerste vraag trapten we eigenlijk een beetje een open deur in.  Polsen naar de nieuwigheden voor 2013 was op zich misschien een retorische vraag. Anderzijds was het wel interessant om te kijken hoe men hier op antwoordde. Sommige marketing managers hielden zich niet bij twee modellen en somden een hele waslijst op, anderen probeerden ons zelfs lichte updates als hét nieuws  te verkopen. Maar goed,da’s dank ook hun job.

 

Allroads

 

Bij BMW verwacht men alvast heel veel van de nieuwe R 1200 GS. Terecht uiteraard want de vader van alle allroads was ook in 2012 de bestverkochte motorfiets op de Belgische markt. Nu de BMW Boxer voor het eerst ooit voorzien is van waterkoeling zou de GS weleens een extra stimulans kunnen krijgen. Althans, dat is onze, bescheiden, menig. Wie er de top-50 van bestverkochte motorrijwielen – motorfietsen en scooters dus - van 2012 bijneemt merkt dat maar liefst 8 motorfietsen allroads waren. Daarmee is het segment meteen ook het grootste van de Belgische motormarkt.

BMW heeft in het meest lucratieve segment nog een extra ijzer in het vuur met de nieuwe F 800 GS. Maar dit model komt een beetje in de verdringing door de marketingstrategie die voor de R 1200 GS werden bedacht. Niettemin geven we deze motorfiets ook veel kansen om tot een bestseller uit te groeien.

 In dezelfde trant heeft men bij Piaggio Benelux ook grote verwachtingen van de nieuwe Aprilia Caponord 1200. Aprilia heeft het een tijdje zonder dikke allroad moeten stellen maar is vanaf dit jaar dus terug vertegenwoordigd in het segment.  De Ducati Multistrada 1200 was in 2012 al Ducati’s bestverkopende motorfiets op de Belgische markt.  Nu Ducati de Multistrada vooral een elektronische update gaf, behoort de motorfiets tot de meest geavanceerde modellen op de markt.

 

 Bij KTM ligt de lat heel hoog voor de  1190 Adventure . De Oostenrijkse constructeur kende de afgelopen jaren een spectaculaire groei en wil met de nieuwe, dikke V-twin een deel van de GS-koek. Of KTM ook daadwerkelijk een deel van BMW’s marktsegment kan afsnoepen valt nog te bekijken. De toenemende concurrentie bij de allroads maakt duidelijk dat dit het belangrijkste marktsegment is. Een segment dat allicht nog in omvang zal toenemen.

 

Nakeds


Enkele jaren geleden, toen het sportsegment al behoorlijk aan het afkalven was, werden de nakeds een beetje als de toekomst van het motorrijden gezien. Helemaal konden ze die rol echter niet waarmaken.  Maar voor sommige constructeurs blijven de nakeds wel heel erg belangrijk.

De Kawasaki Z750 was de afgelopen jaren een van de bestverkopende motorfietsen op de Europese markt(en). Logisch dus dat men bij Kawasaki met spanning afwacht hoe z’n opvolger, de Z800, het zal doen.  De rechtstreekse concurrentie voor Kawasaki’s naked komt in toenemde mate uit Europese hoek. MV Agusta bracht voor 2013 de gloednieuwe Brutale 800 driecilinder op de markt. Afwachten of deze betaalbare exoot klanten kan wegsnoepen van de marktleider. En dan is er nog de Triumph Street Triple 675 die ook in een nieuw kleedje werd gestoken.

 

Verrassend


Honda bleek in 2012 weer helemaal terug te zijn en dat mede dankzij van de NC700-reeks. Voor 2013 verwacht men bij Honda Belgium veel van de nieuwe CB500-reeks. Deze familie van drie scherpgeprijsde motorfietstypes is bedoeld om jongeren op de motor te krijgen. Daarnaast moet de MSX 125 voor goede verkoopcijfers zorgen.

Enigszins verrassend is dat geen van de vier importeurs van Japanse merken veel verwacht van de baggers die voor dit jaar in hun respectievelijke gamma’s opdoken.  Tussen de lijnen door begrepen we dat deze modellen vooral met het oog op de Amerikaanse markt werden ontwikkeld. Kortom, geen van hen verwacht  onmiddellijk een bagger-hype, al verkopen deze motorfietsen wel degelijk. Ook bij Moto Guzzi geven ze toe dat de California 1400 voor de Amerikaanse markt werd ontwikkeld. Maar in tegenstelling tot bij de Japanners liggen de verwachtingen toch iets hoger. Men denkt immers dat de Europeanen ook wel pap van deze motorfietsen zullen lusten.

 

Dan maar gepolst naar de verwachtingen van de ‘echte’ Amerikanen. Bij Harley-Davidson hebben ze ter gelegenheid van de 110e verjaardag  maar liefst 9 verschillende anniversary-motorfietsen gelanceerd waaronder 3 CVO-modellen.  Vooral de Breakout maakte de verwachtingen meer dan waar. Op minder dan 3 weken tijd waren de 15 voor België bestemde exemplaren uitverkocht.  Bij Victory Motorcycles moeten ‘The Judge’ en de Boardwalk het merk mee op de kaart helpen zetten.

 

Foto: Image Globe/