Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Belgische Motormarkt: verliezers en winnaars van 2012
Bart Jacobs | 7 jan 2013

Welke constructeurs vonden in 2012 beter dan ooit tevoren de weg naar de klant, bij wie slabakte de verkoop en welke waren de verrassende  nieuwkomers op de Belgische markt. De stijgers en dalers en de tops en flops van 2012.

 

Vrijdag presenteerden we jullie de eindafrekening wat de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen, quads en trikes in 2012 betreft. Vandaag gaan we iets dieper in op de cijfers. Er zijn immers meer  constructeurs op de Belgische markt aanwezig dan de  (relatief) bekende namen die  samen de top-15 van de bestverkopende merken vormen.

 

In totaal waren er maar liefst 169 constructeurs waarvan er minstens een voertuig werd ingeschreven. Dat forse aantal is een fenomeen van de laatste jaren waarbij vooral Chinese merken een deel van de koek proberen mee te pikken.  Daarnaast maakten ook een aantal constructeurs hun debuut op de Belgische markt. In dat geval gaat het vaak over kleine Europese merken of bouwers van elektrisch aangedreven tweewielers. En dan denken we aan merken als Govecs, Brammo, Zero Motorcycles of de Spaanse trialspecialist Jotagas.

 

De sterkste nieuwkomer op de Belgische motormarkt klinkt vertrouwd in de oren. Van Renault’s Twizzy gingen er maar liefst 363 exemplaren over de toonbank. Of de elektrisch aangedreven Twizzy – die verrassend veel weg heeft van een kleine stadsauto – ook daadwerkelijk een quad is, is discutabel. Maar de Twizzy wordt niettemin als quad beschouwd en dus komt hij in de statistieken van de motormarkt terecht.

 

Dalers

 

Dat in een dalende markt (- 6,47 % ten opzichte van 2011) ook de verkopen van een aantal merken een flinke knauw krijgen is de evidentie zelve. Ondanks een forse krimp (- 20,43 %) qua inschrijvingen bleef Piaggio niettemin marktleider in België.  Een aantal andere gevestigde waarden deelden eveneens in de klappen. Dat varieerde van een licht verlies voor Harley-Davidson en Triumph tot matige verliezen voor Suzuki en Ducati. Opvallend  is dat ook Aziatische budgetmerken als SYM,  Kymco en CF Moto daarbij niet gespaard bleven. Bij de grote constructeurs was het vooral Yamaha dat een bittere pil moest doorslikken met een terugloop van 22,95 %.

 

Dat trends nationaal weleens kunnen verschillen van wat er mondiaal gebeurt, wordt duidelijk als we de cijfers van Husqvarna bekijken.  In december  maakte Husqvarna nog een globale stijging van 19,2 % over de eerste 11 maanden van 2012 bekend. In België moest de BMW-dochter echter een verlies van 25,81 % slikken ten opzichte van 2011. En dat ondanks de komst van een gloednieuwe wegmotor in de vorm van de Nuda 900.

 

Stijgers

 

Maar toch is het niet allemaal kommer en kwel want ook in 2012 waren er constructeurs die de verwachtingen waarmaakten of zelfs ruimschoots overtroffen. Dat geldt in de eerste plaats voor KTM dat voor het eerst ooit de top-10 van de inschrijvingen binnen dook. De Oostenrijkers  boekten maar liefst 30,22% vooruitgang ten opzichte van 2011. Ook MV Agusta  deed het goed in 2012. Met een stijging van 90,74% is de vooruitgang van het merk uit Varese zelfs ronduit spectaculair te noemen.

 

Het merk dat in 2012 echter de grootste vooruitgang boekte ten opzichte van 2011 was Access. De Taiwanese quadspecialist  is voorlopig nog relatief onbekend maar als het z’n spectaculaire opmars kan doortrekken zal daar binnenkort wel verandering inkomen. In 2011 werden er maar 6 Access Quads ingeschreven in België. Een jaar later tikt de eindstand van Access af op 122. Een verschil van 116 eenheden dus of een slordige 1933 %. Andere spectaculaire stijgers  waren Victory Motorcycles (+ 900%), Norton (+ 300%) en  Lambretta (+ 277,78 %).

 

 

Foto: Image Globe/Belga