Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Belgische motormarkt: Kawasaki leidt bescheiden Supersport-segment
Bart Jacobs | 30 jul 2013

Een van de segmenten die het hardst te lijden heeft onder de crisis is dat van de sportieve motorfietsen en dan meer bepaald de Supersports. Het eens zo bloeiende marktsegment is nu een schaduw van zichzelf.

 

FEBIAC heeft het in z’n statistieken over het Supersport-segment. Maar in hun benadering behelst dat alle ietwat sportieve motorfietsen boven de 125cc. Om een en ander beter in perspectief te brengen hebben wij de statistieken opgesplitst in twee aparte klassementen: Supersport en Superbike. Vandaag buigen we ons over de Supersport-klasse.

 

In het afgelopen half decennium heeft de Supersport-klasse het niet bepaald onder de markt gehad. Vanaf het begin van de financiële crisis in 2008 begonnen de verkopen spectaculair af te kalven.  Dat kwam omdat het voornamelijk jongere koperspubliek van deze sportieve motorfietsen als een van de eerste bevolkingsgroepen de crisis aan den lijve ondervond. Niet alleen in België maar bij uitbreiding de gehele Westerse wereld. In de Verenigde Staten was de inzinking van de Supersport 600-markt zelfs ronduit spectaculair te noemen.

 

Als een gevolg daarvan schrapten constructeurs de lancering van nieuwe Supersport 600’s – zoals BMW dat deed met de doodgeboren S600RR – of schoven ze model-updates op de lange baan. Toch leek er voor 2013 sprake van een kentering. Honda gaf de CBR600RR voor het eerst sinds lang een update, Kawasaki kwam met een spectaculair nieuwe ZX-6R. Triumph ging met de gloednieuwe Daytona 675 de strijd aan met die andere driecilinder Supersport, de MV Agusta F3.

 

Bescheiden succes

 

Laten we de CBR600F/FA buiten beschouwing, wegens niet echt een Supersport volgens de ware zin van het woord, dan leidt de Kawasaki ZX-6R de hitparade der sportieve 600’s.  Met 26 ingeschreven exemplaren tijdens het eerste halfjaar van 2013 heeft de ZX-6R z'n  target voor dit jaar al bereikt. Bij Kawasaki mikte men immers in januari op 25 verkochte units van de ZX-6R. Bescheiden, maar realistisch dus. In de FEBIAC-statistieken duiken er maar liefst 3 verschillende versies van de Suzuki GSX-R 600 op. Verwarrend? Een beetje wel. Maar Suzuki Belgium had nog een overstock van twee oudere modellen en die werd met grote kortingen ‘geliquideerd’.  Wij hebben in ons overzicht alleen de cijfers van het huidige model opgenomen.


Ondanks de bescheiden aantallen waarin deze Supersports over de toonbank gaan duiken er toch een paar verrassingen op. Zo verkocht Triumph 20 exemplaren van de duurdere R-versie van de Daytona terwijl het van de standaard-versie slechts één kwijt kon. Ook opvallend: de Yamaha R6 die sinds 2006 nagenoeg ongewijzigd bleef maar toch drie concurrenten achter zich laat in de statistieken.

 

 

Inschrijvingen Supersport 600 – eerste 6 maanden 2013

  1. Kawasaki ZX-6R                             26
  2. Triumph Daytona 675R                 20
  3. Yamaha YZF R6                             16
  4. CBR600RR                                     13
  5. MV Agusta F3 675                          11
  6. Suzuki GSX-R600                           11
Foto: Kawasaki Press
Cijfers: FEBIAC