Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Belgische motormarkt: BMW beheerst allroad-segment
Bart Jacobs | 25 jul 2013

Bij de zware motorfietsen gelden de allroads als bestverkopende segment. Die  titel hebben ze ruimschoots te danken aan de populariteit van BMW’s GS.

Geen kat die er nog aan twijfelde maar we bevestigen het toch nog maar een keer de BMW R1200GS was ook het eerste halfjaar van 2013 de bestverkochte allroad. Kon ook moeilijk anders want de GS was in die periode‘het bestverkochte motorrijwiel’ van België tout court. Met 509 exemplaren leidt de GS ver voor z’n concurrenten in het segment. Maar niet al deze motorfietsen zijn nieuwe watergekoelde  GS’en.  BMW Belgium liquideerde begin dit jaar ook z’n stock van ‘oude’, luchtgekoelde GS’en.

 

Maar eigenlijk overschrijdt het totaal aantal GS’en 509 stuks want FEBIAC telt de Adventure-varianten apart in z’n statistieken. Dat waren er begin dit jaar nog eens 113. Die Adventure moet slechts de Honda NC700X tussen hem en z’n slankere broer laten in de statistieken. De NC700X tikt af op 157 ingeschreven exemplaren in de eerste zes maanden van 2013. Dat zijn er slechts drie minder dan in introductiejaar 2012.

 

Dat de Europese constructeurs de allroadmarkt domineren wordt duidelijk bij de nummers 4 en 5 van de rangschikking. De Ducati Multistrada eindigt op een zucht van de 100 exemplaren – 95 om precies te zijn – en is daarmee het bestverkochte model uit Bologna. De KTM 1190 Adventure blijft met 80 exemplaren toch een beetje onder de verwachtingen. De concurrentie uit München het vuur aan de schenen leggen – qua verkoopscijfers dan – lijkt nog niet voor morgen.

 

Ook bij de drie overige allroads die in de top-50 van bestverkochte motorrijwielen prijken scheert BMW Motorrad hoge toppen. 75 ingeschreven F700GS’en en 68 exemplaren van de F800GS. Daartussenin prijkt de Honda Crosstourer met 70 ingeschreven units.  FEBIAC bezorgde ons in tussentijd de volledige statistiek voor de eerste 6 maanden van dit jaar en dus konden we ook zien hoe de andere merken en modellen het deden.  Zo verkocht KTM ook nog eens 30 exemplaren van de 1190 Adventure R. Triumph tikte met de Tiger Explorer dan weer af op 45 ingeschreven exemplaren. De meer off-roadgerichte XC-versie van diezelfde Tiger Explorer werd 26 maal ingeschreven. Grote verliezers in dit premium-segment  - dat de grote allroads toch geworden zijn- zijn de merken van het Piaggo-concern. De hypergesofisticeerde Aprilia 1200 Caponord ging slechts 7 keer over de toonbank. De Moto Guzzi Stelvio deed het met 4 exemplaren zelfs nog minder goed.


 

 

 

De conclusie die we hieraan kunnen verbinden is evenveel ludiek als veelzeggend. "De allroadmarkt is een beetje zoals het WK Voetbal, erg divers en boeiend maar op het einde winnen steeds de Duitsers." Of in dit geval dus BMW.

 

Foto: