Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
5 trends voor 2013: Budgetmotoren
Bart Jacobs | 2 jan 2013

In 5 trends voor 2013 voorspellen we de vijf belangrijkste trends die in dit jaar een impact zullen hebben op het motorlandschap. We steken van wal met budgetmotoren.

Vorig jaar bracht Honda met de NC 700-reeks drie goed uitgerust motorfietsen voor een erg scherpe prijs op de markt. Het bleek nog maar eens dat men bij ‘Big Red’ de markt goed aanvoelt.  Met de NC 700-familie zette men immers motorfietsen neer die zowel de opkomende economieën in de BRIC-landen als een handschoen pasten als de in crisis verkerende Europese markt.

 

Voor 2013 trekt Honda opnieuw de kaart van de budgetmotor. De benaming CB 500 werd  uit de mottenballen gehaald en maakt dit jaar opnieuw z’n intrede op de Europese markt. Zoals het Honda betaamt werden er meteen drie verschillende versies neergezet. Met de CB 500 X brengt Honda een goedkope hoogpoter. Aangezien sportieve motorfietsen nog steeds een essentieel onderdeel van het Honda-DNA zijn, bracht het merk ook een sportieve versie: de CB 500 R

Maar de beste verkoopcijfers zal men bij Honda allicht mogen verwachten van de CB 500 F-basisversie. Met z’n erg scherpe prijs van € 5.690 is de basisversie dan ook € 300 goedkoper dan de X- en R-versie. Overigens bracht Honda in de tweede helft van vorig jaar met de CRF 250 L ook een scherp geprijsde allroad op de markt. Een motorfietsje dat z’n berijder niet alleen van A naar B brengt maar ook over de nodige – zij het beperkte – off-roadcapaciteiten beschikt en er nog eens strak uitziet ook.

 

Andere spelers

 

Voorlopig is Honda de belangrijkste speler als het op budgetmotoren aankomt. Maar wie denkt dat ‘Big Red’ de enige constructeur is met interesse in low-cost motorfietsen heeft  het verkeerd voor. KTM sloeg in 2012 al gensters met de Duke 125 en Duke 200 en zal dat met de Duke 390 allicht ook doen. Dat de verkoopprijs van de Duke 390 net € 5.000 bedraagt zal daar allicht niet vreemd aan zijn.

 

Ook andere constructeurs maken in 2013 hun intrede op de budget-markt. Zo brengt Suzuki met de Inazuma  250 een no-nonsense motorfiets en komt Kawasaki met een scherp geprijsde budget-sporter in de vorm van de Ninja 300. De Ninja 300 bewijst met standaard ABS en anti-hopkoppeling dat ‘budget’ geen synoniem moet zijn voor schaars uitgerust.