Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
2014 wordt het jaar: waarin de Vlaamse motorsport verder zal afglijden
Bart Jacobs | 31 jan 2014

Vlaanderen is een ontwikkelingsgebied als het op motorsport aankomt.

 

Het gaat niet goed met de motorsport in Vlaanderen. Dat is het minste wat je kan zeggen over de situatie waarin de sport zich momenteel bevindt. Weinig mediabelangstelling, weinig toeschouwers, weinig wedstrijden en weinig (grote) sponsors: zo laat de situatie zich nog het best samenvatten. Dat de situatie acuut is moge duidelijk zijn. Maar bij de bestuurders van de verschillende motorsportfederaties schijnt dat niet door te dringen. Zij denken waarschijnlijk – zoals ze altijd gedacht hebben – dat het hun tijd wel zal duren. Wel, het zou wel eens vlugger gedaan kunnen zijn. Net omdat er weinig mediabelangstelling is – en zeker al geen kritische – raken de bondsbesturen met zowat alles weg.  En dat is schrijnend. Schrijnend omdat deze sport – in al z’n facetten – veel beter verdient.

 

Voorlopig telt Vlaanderen op internationaal niveau nog wel mee. Maar dat hebben we dan wel volledig te danken aan de inzet en de know-how van onze teams en het talent van onze piloten. Op organisatorisch vlak is dat echter niet het geval. Toegegeven, Vlaanderen telt dit jaar twee motorcross GP’s maar in de andere disciplines mankt Vlaanderen ver achter. De oorzaak daarvoor moeten we wellicht bij de VMBB gaan zoeken. De Vlaamse poot van de Belgische Motorrijdersbond voelt zich weliswaar verheven boven de amateurfederaties maar moest in het verleden telkens op zoek gaan naar een samenwerking met een (of meerdere) van hen.

 

In de voorbije 10 jaar heeft de VMBB met zowat elke andere Vlaamse federatie ‘in bed gelegen’.  We besparen u het lijstje van ‘minnaars’ dat de VMBB in die periode versleten heeft. In het begin was alles steevast koek-en-ei maar uiteindelijk eindigde elke relatie met tranen. Door steeds nieuwe ‘relaties’ met andere federaties aan te knopen heeft de VMBB het zichzelf niet bepaald makkelijk gemaakt. Ooit was ze een gedroomde bruid, nu is ze het lelijke eendje geworden. Maar ook op andere gebieden gaat het niet goed met de motorsport. Wegrace leeft nog nauwelijks in Vlaanderen. Slechts twee BK-wedstrijden vinden plaats op Vlaamse bodem. Al biedt Motorsportschool Zolder wel nog racegelegenheid aan amateurrijders. Maar zouden deze wedstrijden niet beter in een groot, coherent geheel passen? Wie motorsport wil kijken op TV doet dat best niet op een Vlaamse zender. VIER dumpte deze winter definitief z’n MotoGP-coverage en ook op beelden van het toch vrij Vlaams getinte WK MXGP hoef je op onze zenders niet te rekenen. De kranten en weekbladen – op onze collega’s van P-Magazine na dan – lijken anno 2014 alleen nog over voetbal en wielrennen te berichten.



Iemand zei me tien jaar geleden al dat Vlaanderen zowat het slechtste land van West-Europa was om in geboren te worden als motorsporter. Toen glimlachte ik eens, nu lijkt z’n uitspraak meer en meer te kloppen. Bovenop de eigengereidheid van de federaties en de onverschilligheid van de media, komen ook nog eens de stringente wetten die de verschillende overheden opleggen. Organiseren is niet persé verboden maar het wordt je wel heel erg moeilijk gemaakt. Dat alles samen maakt wellicht dat het bondsbesturen aan ambitie ontbreekt. En dat in tegenstelling tot in Wallonië. In Mettet organiseert men dit jaar opnieuw een ronde van het WK Supermoto. In Henegouwen wordt dit jaar een driedaagse endurowedstrijd gehouden en het WK Trial doet Comblain-au-Pont aan. Voeg daarbij de successen van een team als Marc VDS Racing, de omkadering van jonge rijders door Zelos, het vreedzaam samenleven van de Waalse motorsportfederaties en we hebben heel wat redenen om jaloers te zijn op Wallonië.

 

 

Foto: Image Globe/Belga