Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
2013 was het jaar: waarin we terug gingen sleutelen
Bart Jacobs | 18 dec 2013

Je vrije tijd in de garage doorbrengen is populairder dan ooit tevoren.

 

Niet zo heel lang geleden, was het ‘uncool’ om zelf ook maar iets aan je motorfiets te doen. Niet voor, maar wel voor een groot gedeelte van motorrijdend België. Begin jaren 2000 staken we minder dan ooit tevoren zelf de handen uit de mouwen. Zo’n dikke 10 jaar later is de situatie wel enigszins anders. Lang niet iedereen sleutelt maar meer en meer motorrijders durven zelf al eens een steeksleutel ter hand nemen. Je hoeft je niet langer te schamen om in het openbaar ervoor uit te komen dat je in het weekend graag een stukje mag sleutelen. Immers, sleutelen is meer dan ooit een onderdeel van hoe je motorrijden beleeft.

 

 

Aan een hypermoderne en vrij recente sportmotor valt er weinig te sleutelen. Dat soort motorfietsen bulkt immers van de elektronica en bovendien zou zelf sleutelen de garantie wel eens kunnen aantasten.  Maar wie echter een iets oudere motorfiets in zijn bezit heeft kan makkelijk een stukje zelf sleutelen. Al is het maar ‘basic stuff’ zoals olie vervangen, een ketting aanspannen of een nieuwe uitlaat monteren. Waarom we terug massaal gingen sleutelen is niet helemaal duidelijk. Mogelijk zit de economische crisis daar voor iets tussen maar dat is lang niet de enige oorzaak. Er is de laatste jaren immers meer dan ooit een heropwaardering voor handenarbeid. Nog maar heel weinig onder ons werken dagdagelijks met hun handen. Daardoor  hebben we misschien wel het gevoel dat we de capaciteit om iets met onze handen te realiseren, dreigen te verliezen.  Die trend dook voor het eerst op bij vrouwen die een paar jaar geleden opnieuw volop begonnen te breien en naaien.

 

 

De drang om eigenhandig iets concreets te realiseren (of creëren) sluit geweldig aan bij de retro-trend die nu al een paar jaar in motorland heerst.  Klassiekers restaureren is nog nooit zo populair geweest en dankzij internet is het wellicht ook nooit zo makkelijk geweest als nu. Maar niet iedereen wil een klassieker in z’n oorspronkelijke staat herstellen. Wie een beetje creatief is wil een motorfiets naar zijn smaak (en budget) scheppen.  Youngtimers of klassiekers vormen vaak de basis voor zo’n ‘projectmotor’ maar nu begint ook de motorindustrie stilaan wakker te worden. Merken als Triumph en Harley-Davidson bieden een ongelofelijk scala aan accessoires aan om je motorfiets te personaliseren. Maar Yamaha gaat daarin nog verder. Met modellen als de klassiek gestylede SR 400 en XV 950 bieden de Japanners als het ware een  kant-en-klare basis aan voor een ‘special’.  Dat Yamaha rotsvast  in ‘customisation’ gelooft werd eerder al duidelijk toen het sommige van z’n modellen onder handen liet nemen door specialisten als Roland Sands en Deus Ex-Machina.

 

 

Naast de hypes rond klassiekers en zelfgebouwde café racers is er misschien nog een andere reden waarom we terug meer gaan sleutelen: escapisme.  Meer en meer mannen trekken zich immers graag terug in hun garage. Vaak is het behelpen in een krappe ruimte maar wie meer plaats heeft maakt er maar al te graag een ‘man cave’ van.  Naast een uitgebreid assortiment aan werktuigen – voor sommigen is het verzamelen daarvan al een beleving op zich – is de ideale garage ook uitgerust met onontbeerlijke zaken zoals een geluidsinstallatie waar continu goede muziek juit weerklinkt, een ijskast vol pintjes  en uiteraard de nodige pin-ups.  Dat alles samen maakt van de garage een plek waar de moderne man even kan ontstressen terwijl hij het nuttige aan het aangename koppelt. En misschien is dat wel dé reden waarom sommigen van ons er zoveel tijd in doorbrengen...