Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
2013 was het jaar: van KTM
Bart Jacobs | 10 dec 2013

De Oostenrijkers beleefden weer een prachtjaar.

 

Als je goed bent lukt alles!” luidt een oud gezegde in de sport. In hoeverre gezegdes uit de sportwereld ook voor de motorindustrie opgaan is mij vooralsnog onduidelijk. Maar als er een gezegde de huidige situatie van KTM samenvat is het wel dit.

 

 

De Oostenrijkers verkeren al een paar jaar in een winning mood. Hun aanpak verschilt grondig van die van de Japanse constructeurs maar lijkt op een aantal vlakken toch efficiënter. KTM weet dan ook als geen ander hoe het z’n producten moet marketen. En dat gaat van de SX 50 minibike over de Duke 390 tot en met de 1290 Super Duke R. 

 

Toch is het niet zo heel moeilijk om het geheim van KTM te ontleden. Het recept is als volgt samengesteld:

 

Stap 1: Ontwikkel sterke producten voor een bepaalde niche. Geef de motorfietsen een eigenzinnige maar toch duidelijk herkenbare vormgeving – de volledige huisstijl wordt bepaald door designbureau Kiska – en rust ze met goede componenten uit. 

 

Stap 2: Mik op een jeugdig publiek en maak daarvoor tenvolle gebruik van de mogelijkheden die de nieuwe media bieden. Facebook, Twitter,YouTube zijn daarbij ideale communicatiekanalen. Wees ook niet bang van product placement in TV-series – zie Los Easy Riders – of andere alternatieve middelen om het bestaan van je producten wereldkundig  te maken.

 

Stap 3: Ontwikkel een agressieve sportpolitiek. Werk daarbij nauw samen met een kapitaalkrachtige partner uit eigen land – Red Bull – en dokter samen strategieën uit. Dat die partner ook nog eens gek is van gemotoriseerde sporten helpt alleen maar. Probeer in elke discipline de beste teams, consultants en natuurlijk rijders onder contract te krijgen.  Speel ook op nationaal niveau een rol in de off-road motorsport met eigen merkencups en/of een eigen team. Laat zo weinig mogelijk aan de concurrentie. Stap alleen in disciplines die bij je passen en dat zowel qua budget als imago.

 

Stap 4: Werk aan een merchandising aanbod waarin elke eigenaar van een KTM wel z’n gading vindt. En mik daarbij ook op de rest van z’n gezin. Vrouwen, zonen en dochters allemaal vinden ze wel iets naar hun zin in de Power Wear-catalogus.

 

Stap 5: Zorg voor een ruim aanbod aan accessoires in de PowerParts-catalogus zodat elke KTM-eigenaar z’n motorfiets naar zijn smaak en inzichten kan aanpassen. Zodanig dat de klant op den duur het gevoel krijgt dat die KTM écht ‘zijn motorfiets’ is.

 

Stap 6: Blijf investeren in je productengamma. Maak het aanbod steeds breder en mik daarbij ook op een ‘unserved audience’ door coole lichte sportmotoren te bouwen. Zorg voor een uithangbord om u tegen te zeggen door een beul van een motorfiets als de 1290 Super Duke R te bouwen. Denk globaal en mik naast Europa en de Verenigde Staten ook op de Aziatische economieën want daar is waar het échte grote geld zit.

 

 

Ik had het ook over de overname van Husqvarna, de dominantie in het WK Motorcross en de Dakar, de tweede opeenvolgende titel in het WK Moto3, de nieuwe 450 Rally,  de titels in het WK Enduro, de zwarte versie van de 1290 Super Duke R, de innoverende 1190 Adventure en nog zoveel meer kunnen hebben. Maar ondertussen hadden jullie m'n  punt wellicht begrepen…